Transport miejski Metro: stacja Ronda ONZ znika pod ziemią

Metro: stacja Ronda ONZ znika pod ziemią

14 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wykonawca budowy II linii metra w Warszawie, zakończył rozpoczętą w zeszłym miesiącu operację zasypywania górnego stropu komory do zawracania pociągów na stacji Rondo ONZ.

Metro: stacja Ronda ONZ znika pod ziemią
Fot. budowametra.pl

Na powierzchni zaczęły się pojawiać wejścia do stacji, a na najniższej kondygnacji obiektu powstała pierwsza na centralnym odcinku II linii metra -  platforma peronu pasażerskiego.

Zasypywanie komory rozjazdu rozpoczęto od nawożenia pospółki, która w przyszłości stanowić będzie solidny fundament pod naziemną infrastrukturę ul. Świętokrzyskiej. Usunięto też sekcje ścianki berlińskiej dotychczas zabezpieczające wykop oraz konstrukcje rozpór. Wspomnianą mieszankę piasków rozprowadzono równomiernie na całej długości obiektu. Dzięki temu utworzona zostanie warstwa nasypu o odpowiednim stopniu zagęszczenia, która pozwoli na prawidłowe odtworzenie odcinka ruchliwej arterii.

Tymczasem, na poziomie płyty fundamentowej komory rozjazdowej trwa demontaż ślepego tunelu (ang. false tunnel). Na dnie tubingów toru północnego, które ułożyła za sobą tarcza Maria (moment przetoczenia maszyny przez korpus), rozsypano piasek. Dzięki temu wykonawca mógł wprowadzić i przeprawić pojazd gąsienicowy, który posłużył do skucia betonowej konstrukcji uszczelniającej. Bliźniacze prace demontażowe rozpoczęto również na torze południowym.

Stacja Rondo ONZ jest pierwszą na całym odcinku II linii metra, na której powstała platforma peronu pasażerskiego. Analogiczny peron powstał już wcześniej na torach odstawczych stacji Rondo Daszyńskiego, lecz z uwagi na swoje przeznaczenie, nie będzie on dostępny dla podróżujących podziemną kolejką.

Na powierzchni placu budowy uwagę przykuwa wyrastająca u wlotu ul. Świętokrzyskiej konstrukcja. To przyszła czerpnio – wyrzutnia stacyjna. Posłuży do obustronnej wymiany powietrza. Dziś wydaje się ona wyrastać wysoko ponad poziom ulicy. Wynika to z faktu, iż wykonano tu wcześniej wykop wstępny. Właściwy poziom ulicy znajdzie się jednak wyżej. Obiekt ten wkomponuje się w miejski pejzaż za sprawą bazaltu, którym zostanie przyozdobiony.

Na obwodzie ronda ONZ zaprojektowano 11 wejść do stacji metra. Wszystkie zostały już wyprowadzone do powierzchni terenu. Aktualnie trwa wykonywanie ich szczytowej konstrukcji, która znajdzie się nad jezdnią, oraz jej zadaszeń. W północno-wschodniej pierzei skrzyżowania szkielety wejść do stacji są już ukończone. Podobne można zaobserwować również na stacji przesiadkowej C11 Świętokrzyska.