Szybsze pociągi na moście w Zgorzelcu

Szybsze pociągi na moście w Zgorzelcu

14 sierpnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rozpoczął się kolejny etap modernizacji kolejowego mostu na Nysie Łużyckiej w Zgorzelcu,  jednego z najwyższych i najdłuższych mostów kolejowych w Polsce. Przeprawa obsługuje ruch na międzynarodowej trasie z Niemiec do Polski.

Szybsze pociągi na moście w Zgorzelcu
Fot. PKP PLK

Celem prac jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej. Prędkość pociągów na obiekcie zwiększy się z 40 km/h do 80 km/h. Skróci się czas przejazdu i zwiększy  przepustowość. Przez most przejeżdżać będą składy o nacisku 221kN na oś, które dotychczas nie mogły korzystać z tej trasy. Zakres robót uwzględnia również poprawę warunków ochrony środowiska i lepszą ekspozycję zabytkowego charakteru mostu.

Prace w Zgorzelcu trwają od września 2012 r. Latem br. zakończyła się modernizacja jednego z dwóch torów. Już wykorzystują go pociągi relacji Wroclaw – Drezno.

Roboty, 30 m nad rzeką, toczą się teraz na sąsiednim torze. Przerywane są tylko na czas przejazdu pociągów. Wymagają rozebrania i wywiezienia szyn, podkładów i tłucznia. Odsłonięta betonowa płyta mostu jest frezowana i ponownie z nowym zbrojeniem i izolacją zabetonowana. Prace obejmują również urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz układ zasilania i oświetlenie mostu.

Poprawia się estetyka przeprawy. Elewacja jest gruntownie oczyszczana, uzupełniana i zabezpieczana. Z zachowaniem historycznego kształtu wykonano nowe balustrady na koronie obiektu. Podstawy filarów zostały zabezpieczone powłoką antygraffiti.

Kolejowy 450 m most w Zgorzelcu, przekracza dolinę rzeki Nysa Łużycka. Został zbudowany w latach 1844 - 47 roku i po zniszczeniach wojennych odbudowany w roku 1953. Konstrukcję nośną stanowią przyczółki oraz 30 przęseł łukowych, opartych na 29 filarach.

Modernizację mostu na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wykonuje czeska firma FIRESTA. Wartość umowy wynosi  prawie 28 mln zł. Źródło finansowania stanowią środki budżetowe.

Prace rozpoczęły się we wrześniu 2012 r. zakończenie planowane jest w grudniu 2013 r.

Modernizacja mostów kolejowych na Nysie Łużyckiej - zgodnie z porozumieniem rządowym ze stroną niemiecką – realizowana jest przez stronę polską (natomiast modernizacje mostów na Odrze, zgodnie z tym porozumieniem,  przeprowadza strona niemiecka).

Zakończenie prac na moście w Zgorzelcu jest istotne dla rozpoczęcia modernizacji na sąsiednim moście granicznym na Nysie Łużyckiej na odcinku Bielawa Dolna – Horka. Tam prace wymagają całkowitego wyłączenia ruchu kolejowego. Wówczas jego część  zostanie skierowana przez most w Zgorzelcu.