Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych przyjął projekt nowego cennika za dostęp do infrastruktury, realizując wcześniejsze zapowiedzi głębokiej obniżki stawek oraz stabilizacji ich poziomu do rozkładu jazdy 2016/2017.
Nowy cennik będzie korzystny dla rynku kolejowego. Średnia stawka sieciowa spadnie o 20,4 proc. W rozkładzie jazdy 2013/2014 utrzymana zostanie zniżka na przewozy intermodalne w wysokości 25 proc. Dodatkowo zarząd PKP PLK zdecydował o przyjęciu zerowej marży do cennika na 2014 rok, co dodatkowo obniży koszty przewoźników. Zarząd bierze pod uwagę możliwość utrzymania tego poziomu marży w kolejnych latach, w zależności od zapewnienia finansowania na działalność operacyjną spółki ze środków publicznych. Zarząd przychylił się również do rekomendacji Rady Przewoźników w zakresie utrzymania maksymalnej masy pociągu na poziomie 3000 ton.
- Jeszcze nigdy w ciągu ostatniej dekady transport kolejowy nie miał przed sobą tak dobrej perspektywy. Dzięki obniżeniu i stabilizacji opłat przewoźnicy towarowi będą w stanie podpisywać wielomilionowe kontrakty i skutecznie konkurować z transportem drogowym. Najbliższe lata będą należały do przewoźników towarowych – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes PLK.
PKP Polskie Linie Kolejowe kierując się zasadą transparentności, prezentują dokument na swojej stronie internetowej. W kolejnych dniach projekt cennika zostanie przekazany do Urzędu Transportu Kolejowego.
Cennik stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej 2013/2014