Transport miejski Dwa pierwsze Inspiro wożą już pasażerów

Dwa pierwsze Inspiro wożą już pasażerów

06 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W samo południe ze stacji Kabaty wyruszył w trasę pierwszy pociąg Inspiro Siemensa dla Metra Warszawskiego. W ślad za nim wyjechał drugi. -  Jest cichy, przyjemny i nowoczesny - ocenili pierwsi podróżni, którzy mieli okazję nim się przejechać. 

Dwa pierwsze Inspiro wożą już pasażerów
Fot. Rafał Wilgusiak

W premierowym przejeździe wzięła udział prezydent Warszawy, Hanna Gronkiewicz - Waltz, ktora powiedziała, że pociągi Inspiro to kolejny krok w unowocześnianiu taboru komunikacji miejskiej, po tramwajach Pesy i autobusach Solarisa. Dodała, że metro cieszy się ogromnym uznaniem wśród warszawiaków, ponad 90 proc. z nich jest z niego zadowolonych, mimo, że w stolicy jest tylko jedna linia.

Numer 1 w Europie

- Metro Warszawskie posiada dzięki Inspiro najnowocześniejszy pociąg w Europie - zaznaczyła prezydent. Warszawa jest pierwszym miastem, które zamówiło pociągi Siemensa nowej generacji. Pierwszy pojazd został wyprodukowany w Wiedniu. Montaż drugiego został wykonany częściowo przez Newag w specjalnie wybudowanej hali w Nowym Sączu. Na terenie Stacji Techniczno - Postojowej na Kabatach znajduje się już 10 takich pociągów. Zanim zaczną wozić pasażerów muszą przejść ostatnie odbiory techniczne, jeden po drugim. Dlatego na na tory będą wprowadzane cyklicznie. Zgodnie z umową łącznie do stolicy przyjedzie 35 składów.

- Liczymy na to, że pani prezydent wykorzysta możliwość opcji zawartej w umowie i zamówi teraz kolejne 17 pociągów Inspiro - powiedział Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag. - Jesteśmy gotowi do produkowania nawet czterech składów miesięcznie. 

Po oddaniu do użytku centralnego odcinka II linii metra Inspiro będą obsługiwać pasażerów głównie na tej trasie, jednak część będzie jeździła również po linii pierwszej.

- Rozwój komunikacji miejskiej, a w szczególności metra, to dla nas priorytet. Metro oprócz tego że jest najbardziej efektywnym środkiem transportu, to również ma charaker miastotwórczy. Widać to doskonale w dzielnicach, przez które przebiega - powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Lekki i ekologiczny

Pociągi Inspiro są przystosowane do poruszania się z prędkością 90 km/h, przy zasilaniu z tzw. trzeciej szyny, o napięciu 750V. Mają 117,8 m długości, 2,74 m szerokości oraz 3,65 m wysokości. Wysokość podłogi nad poziomem szyny wynosi 1,13 m. Nominalna pojemność pociągu wynosi 1500 osób, w tym 230 miejsc siedzących.

Pociąg jest jednoprzestrzenny, co oznacza, że pasażerowie mogą się poruszać po jego całej długości. Inspiro jest wyposażony w system automatycznej regulacji wentylacji, oświetlenie LED przedziału pasażerskiego, rampy ułatwiające wsiadanie do pojazdu osobom niepełnosprawnym, dodatkowe wyświetlacze z informacją pasażerską, monitoring wizyjny.

Koncepcja Inspiro bazuje na integracji lekkich materiałów (karoseria jest zbudowana z aluminium), z których produkowane są wagony, z nowoczesną technologią napędową. Pozwala to znacząco ograniczyć zużycie energii. Materiały stosowane do wykończenia wnętrza wagonów podlegają recyklingowi w ponad 95proc., co czyni składy jednymi z najbardziej ekologicznych rozwiązań na świecie. Bardzo ważną cechą wagonów Inspiro są także niskie koszty eksploatacji. Znacznie wydłużony został okres między okresowymi przeglądami. Warszawa wydała na pociągi 1,3 mld złotych, z czego część pokryły środki z Unii Europejskiej.