Rosja inwestuje w Kolej Transsyberyjską

Rosja inwestuje w Kolej Transsyberyjską

06 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do 2018 roku Rosja przeznaczy na modernizację najdłuższej linii na świecie (9288 km) z Moskwy do Władywostoku 562,9 mld rubli (55,8 mld złotych) - powiedział podczas forum "Transport i Potential Transit" wiceprezes Kolei Rosyjskich, Wadim Morozow. 

Rosja inwestuje w Kolej Transsyberyjską
Fot. Luka Jačov, Wikimedia

Konferencja odbywająca się w Sankt Petersburgu była poświecona aktualnej strategii Rosji w kontekście wykorzystania euroazjatyckiego potencjału tranzytowego tego kraju.

- Wraz z globalizacją gospodarki światowej i zachodzących procesów integracyjnych rozwój Kolei Transsyberyjskiej będącej głównym korytarzem transportowym Wschód-Zachód jest jednym z najważniejszych zadań infrastrukturalnych w Rosji - powiedział Wadim Morozow.

Dodał, że dlatego program rozwoju dla Kolei Transsyberyjskiej oraz biegnącej równolegle do niej na północ Magistrali Bajkalsko-Amurskiej jest wspierany przez rząd Federacji Rosyjskiej. Łączna wartość inwestycji, które zostaną zrealizowane do roku 2018 wynosi 562,9 mld rubli, z czego 302 mld rubli będzie pochodzić ze środków własnych Kolei Rosyjskich (RŻD) a 260 mld rubli z budżetu federalnego.

Zasadniczą częścią programu są inwestycje w połączenia kolejowe prowadzące do portów rosyjskich na Dalekim Wschodzie. Oprócz tego pieniądze pójdą na budowę i remont 47 stacji, unowocześnienie systemów sterowania ruchem kolejowym i rozwój stacji rozrządowych, co pozwoli na zwiększenie przepustowości linii o prawie jedną trzecią (z 110 mln do 155 mln ton rocznie) oraz stworzenie warunków dla rozwoju transportu w kraju i potencjału tranzytowego.

Wadim Morozow podkreślił, że Kolej Transsyberyjska jest międzykontynentalną linią łączącą region Azji i Pacyfiku z Rosją, państwami WNP oraz krajami europejskimi. Dlatego Rosja będzie dążyć do rozbudowy infrastruktury kolejowej (w części zachodniej i wschodniej) z Koszyc do Wiednia w Europie oraz od dworca Tymangan do portu Rajin w Korei Północnej.

Rosja chce ponadto przyciągnąć na linię transsyberyjską tranzyt z okolicznych państw.

Dzięki inwestycjom sztandarowy pociąg RŻD Transsyberian pokonujący obecnie 1200 km dziennie, do 2015 roku przyspieszy i będzie mógł przejechać w ciągu doby 1500 km.