Warszawa–Radom: krótka lista wykonawców modernizacji

Warszawa–Radom: krótka lista wykonawców modernizacji

09 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rozpoczął się ostatni etap postępowania przetargowego dotyczącego modernizacji dwóch kluczowych odcinków trasy Warszawa Okęcie – Radom. PKP Polskie Linie Kolejowe planują zaprosić pięciu wykonawców do złożenia ofert na modernizację odcinka z Warszawy do Czachówka.

Warszawa–Radom: krótka lista wykonawców modernizacji
Fot. PKP PLK

Oprócz  kolejnego etapu postępowania na modernizację odcinka Warszawa Okęcie – Czachówek, PLK rozpoczęły także drugi etap przetargu na modernizację stacji w Radomiu. W tym postępowaniu sześciu wykonawców ma czas na złożenie ofert do 14 listopada. Zakwalifikowanym firmom przekazano specyfikację techniczną wraz z projektem budowlanym, niezbędne do przeprowadzenia inwestycji.

Modernizacja trasy pomiędzy Warszawą, a Radomiem została podzielona na dwa etapy. W pierwszej kolejności PKP Polskie Linie Kolejowe zajmą się pracami na odcinku Warszawa Okęcie - Warka oraz stacją w Radomiu, a następnie przebudują odcinek pomiędzy Warką, a Radomiem. Głównym celem inwestycji jest podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów do 160 km/h. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na pierwszą połowę 2014 r.

Na stacji Radom przebudowany zostanie układ torowy oraz perony, które zyskają nowe zadaszenie, ławki i tablice informacyjne. Odnowione zostanie również przejście podziemne łączące plac dworcowy z ulicą Władysława Domagalskiego.

Modernizacja szlaku Warszawa Okęcie przez Piaseczno do Czachówka będzie wiązała się z rozbiórką i budową od nowa torów i pozostałej infrastruktury kolejowej na odcinku 27 km. W Czachówku pasażerowie będą mieli do dyspozycji nowe przejście podziemne, które doprowadzi ich do peronów i połączy podzieloną torami miejscowość. Podobnie stanie się w Chynowie i w Warce. W Piasecznie wybudowany zostanie dodatkowy tor odstawczy, co pozwoli na uruchomienie nowych połączeń, kluczowych dla poprawy ruchu aglomeracyjnego.

Pasażerowie korzystający z przystanków pomiędzy Radomiem i Warszawą zyskają nowe, wyższe, a przez to wygodniejsze perony. Infrastruktura pasażerska na całej trasie zostanie przystosowana do obsługi osób niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach oraz rowerzystów. Powstaną na nich windy lub pochylnie.

Ponadto, wybudowany zostanie nowy system sterowania, co oznacza wymianę wszystkich urządzeń potrzebnych do zarządzania ruchem pociągów, takich jak np. semafory i urządzenia sterujące ich pracą.
Modernizacja obejmie również inwestycje drogowe w sąsiedztwie linii kolejowej. W stolicy zostanie dobudowana kładka dla pieszych przy stacji Warszawa Okęcie. Przejście pozwoli bezpiecznie przekraczać szeroką arterię komunikacyjną i dostać się na perony. Z kolei na Ursynowie, w ciągu ulicy Karczunkowskiej, wybudowany zostanie wiadukt drogowy. Takie rozwiązanie umożliwi stworzenie węzła przesiadkowego przy pobliskim przystanku Warszawa Jeziorki. Modernizacja wiąże się też z przebudową wszystkich istniejących przejazdów kolejowo-drogowych.

Inwestycja jest prowadzona w ramach projektu POliŚ 7.1-19.1a „Modernizacja linii kolejowej nr 8 Warszawa Okęcie– Radom (LOT A,B,F)”. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.