Regulacje UTK pracuje nad kształtem OC dla przewoźników

UTK pracuje nad kształtem OC dla przewoźników

14 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Z powodu braku szczegółowych przepisów regulujących zakres odpowiedzialności cywilnej przewoźników kolejowych Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podjął prace nad kompleksowym modelem ubezpieczenia OC.

UTK pracuje nad kształtem OC dla przewoźników
Fot. Rafał Wilgusiak

Zagadnienie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników kolejowych jest uregulowane w prawie polskim na poziomie ogólnych zasad, transponowanych z prawodawstwa europejskiego. Brakuje natomiast regulacji szczegółowych właściwych dla sytuacji polskiego rynku kolejowego, które określałyby pożądany zakres odpowiedzialności cywilnej przewoźników, wysokość odpowiedniej sumy gwarancyjnej oraz dopuszczalny sposób zabezpieczenia roszczeń. W konsekwencji, oceniając przedłożone przez przewoźników polisy ubezpieczeniowe, regulator polskiego rynku kolejowego nie jest w stanie stwierdzić, czy zapewniają one właściwy poziom ubezpieczenia.

Wysokość polisy OC

W trakcie prac nad kompleksowym modelem OC zasięgnięta została opinia dotycząca zabezpieczenia roszczeń majątkowych, związanych z działalnością gospodarczą, które powinni posiadać przewoźnicy kolejowi. Wykonawca opinii, firma KPMG uwzględnił uwagi zgłoszone przez uczestników rynku kolejowego. Weryfikacji poddano pożądaną wysokość odpowiedzialności cywilnej odpowiednio do ryzyka, wynikającego ze skali prowadzonej działalności przewoźnika kolejowego, w stosunku do wielkości działalności prowadzonej przez wszystkich przewoźników w Polsce, uzależnionej od ilości przewożonych osób lub od wielkości pracy eksploatacyjnej /przewozowej oraz z rodzajem przewozów, tj.: przewozy kolejowe osób, rzeczy, przewozy międzynarodowe, międzywojewódzkie, lokalne.

Wzorce europejskie

Przedłożona opinia zawiera przegląd międzynarodowych i polskich regulacji dotyczących ubezpieczenia OC w transporcie kolejowym oraz zastosowane definicje i skróty. Obejmuje zarówno prawa pasażera, jak i odpowiedzialność w zakresie przewozu ładunków oraz ochrony środowiska. Przedstawiona została bieżąca sytuacja w zakresie ubezpieczenia OC przewoźników kolejowych w Polsce, jak również regulacje i procedury związane z ubezpieczeniem OC w wybranych krajach europejskich. W szczególności omówiono przykłady modelu brytyjskiego oraz węgierskiego, ze wskazaniem minimalnej sumy ubezpieczenia.

Rekomendacje prawne

Celem opinii miała być również rekomendacja zmian prawnych w przepisach krajowych, w zakresie ubezpieczenia OC przewoźników kolejowych na polskim rynku. W związku z tym, wykonawca opinii przedstawił przedmiotowe rekomendacje, uwzględniając model ubezpieczenia, jego zakres, oszacowanie sumy gwarancyjnej oraz inne warunki ubezpieczenia i rozwiązania wspierające przewoźników kolejowych. Proponowane rekomendacje dotyczą zmian prawnych w ustawie o transporcie kolejowym, rozporządzeniu w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników kolejowych, rozporządzeniu w sprawie sposobu uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa i rozporządzeniu w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem kolejowym.

Opinia została przeprowadzona w oparciu o analizę wybranych polis ubezpieczenia OC polskich przewoźników kolejowych, w przekroju pod względem skali jak i rodzaju działalności.