ZZP PKP: upadek PR zachwieje systemem transportu w Polsce

ZZP PKP: upadek PR zachwieje systemem transportu w Polsce

27 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przedstawiciele Federacji ZZP PKP wzięli udział w posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury. – Chcemy publicznej debaty na temat sytuacji w Przewozach Regionalnych, chcemy przekazać opinii publicznej głos kolejarzy, dla których komfort i zadowolenie pasażerów jest dobrem najwyższym. Chcemy dyskusji, w której polityczne emocje nie przykryją tematu debaty – powiedział wiceprzewodniczący ZZP PKP Jan Przywoźny.

ZZP PKP: upadek PR zachwieje systemem transportu w Polsce
Fot. Dominik Skudlarski

Celem spotkania było zaopiniowanie dla Marszałka Sejmu wniosku Klubu Parlamentarnego Solidarna Polska o przedstawienie na posiedzeniu Sejmu „Informacji Prezesa Rady Ministrów na temat sytuacji w Przewozach Regionalnych w kontekście planowanego podziału spółki na mniejsze podmioty oraz sytuacji w kolejowych regionalnych przewozach pasażerskich”.

Wniosek przepadł głosami 7 za do 14 przeciw. Stanisław Żmijan tuż przed głosowaniem rekomendował, aby wniosek odrzucić: – Według mnie najlepszym miejscem na dyskusję jest Komisja Infrastruktury – tutaj są najbardziej kompetentni posłowie – powiedział.

W spotkaniu uczestniczyła czteroosobowa delegacja z wiceprzewodniczącym Federacji ZZP PKP Janem Przywoźnym na czele. W jej skład weszli także członkowie Rady Branżowej Przewozów Regionalnych, w tym Krzysztof Bączek, wiceprzewodniczący oraz jej członkowie, Anita Kraśnicka i Szymon Spadło. Na spotkaniu pojawili się: Zbigniew Klepacki, wiceminister ds. kolei, Ryszard Kuć, prezes Przewozów Regionalnych, a także prezes Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Dyl. Obecni byli także właściciele Przewozów Regionalnych, przedstawiciele marszałków.

PR mają plan

– Nie można powiedzieć, że nie ma planu [dla spółki]. Wydaje mi się, że plan jest realizowany konsekwentnie. Widać jego pozytywne efekty. Prognozowana na ten rok strata w wysokości 62 mln zł będzie niższa i będzie oscylowała w okolicach straty z roku ubiegłego, a mam nadzieję, że będzie mniejsza – przekonywał Ryszard Kuć, prezes Przewozów Regionalnych.

Podkreślił także, że spółka niebawem podpisze kolejną ugodę z PLK, a także, że z zaległości ugodowych wywiązuje się terminowo.
– Pierwszy raz spółka ma podpisane umowy na świadczenie usług we wszystkich województwach na rok 2014. W województwie małopolskim podpisaliśmy umowę intencyjną w formie porozumienia – dodał Kuć.

Przewozy w kryzysie

Jan Przywoźny podsumował sytuację, w jakiej znajdują się Przewozy Regionalne. Zauważył, że znajdują się one w poważnym kryzysie już od kilku lat. Dodatkowo co do przyszłości spółki nie są w stanie porozumieć się jej właściciele, którzy dodatkowo uruchamiają swoje spółki obsługujące przewozy w poszczególnych województwach. Odpowiedzialnością za zły stan w przewozach pasażerskich wiceprzewodniczący Federacji ZZP PKP obciążył rząd.

– Nie zgadzamy się na sytuację, w której rząd i samorządy bezczynnie patrzą na powolną agonię spółki zapominając, że konsekwencje upadku Przewozów Regionalnych dotkną podróżnych, potencjalnych wyborców oraz pracowników kolei. Domagamy się rzetelnej pracy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, która doprowadzi do zabezpieczenia pasażerów i pracowników polskiej kolei. To rząd jest odpowiedzialny za utrzymanie i rozwój usług użyteczności publicznej – powiedział Jan Przywoźny.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kolejowy przewodnik po olimpijskim Soczi Kolejowy przewodnik po olimpijskim Soczi
Następny artykuł Śląskie za 10 mln zł naprawi cztery FLIRT-y Śląskie za 10 mln zł naprawi cztery FLIRT-y