Nowy tabor dla Świętokrzyskiego z rządową dotacją

Nowy tabor dla Świętokrzyskiego z rządową dotacją

24 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wojewoda świętokrzyski podpisał z marszałkiem województwa umowę na dofinansowanie z budżetu państwa zakupu 6 nowych pojazdów dla Przewozów Regionalnych w ramach Południowej Grupy Zakupowej.

Nowy tabor dla Świętokrzyskiego z rządową dotacją
Fot. UMWŚ

Zgodnie z dokumentem, wojewoda Bożentyna Pałka-Koruba przekazała samorządowi województwa rządową dotację w kwocie 7.293.750 zł (38,2 % wartości zadania). Środki własne beneficjenta wyniosą 11.778.300 zł. Zakup pociągów będzie również dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Podpisana umowa obejmuje dofinansowanie zadania „Zakup taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich realizowanych przez województwa małopolskie, podkarpackie, śląskie i świętokrzyskie". Zakupu dokona Południowa Grupa Zakupowa, której liderem jest województwo świętokrzyskie.

Łącznie do Świętokrzyskiego trafi 6 składów – 3 w tym roku (pod koniec sierpnia) i 3 na początku 2015 roku. – Jest to niezwykle ważny projekt dla naszego regionu, który poprawi standard podróżowania. Odbiór pierwszych pojazdów ma nastąpić pod koniec sierpnia tego roku, a już od września składy mają być w rozkładzie jazdy – mówi Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa świętokrzyskiego, który z ramienia zarządu nadzoruje zadanie.

Nowe wagony, które wyprodukuje Newag będą posiadały wiele udogodnień dla podróżnych – gniazdka przy każdej parze siedzeń, podpórki na laptopy, sieć WiFi LTE, schowki na gazety, dynamiczną informacja pasażera na specjalnych ekranach czy tablice ledowe wyświetlające informacje o najbliższym przystanku. Same siedzenia również będą wykonane ze skóry ekologicznej o ponad 50% większej wytrzymałości niż fotele materiałowe. Ważnym udogodnieniem będą biletomaty w każdym wagonie, w których będzie można płacić nie tylko gotówką, ale również za pomocą kart płatniczych. Nacisk zostanie położony również na wygodę i funkcjonalność w kabinach maszynistów. Pociągi mają być również wyposażone także w system kontroli liczby pasażerów oraz punktualności składów. Zebrane za jego pomocą dane na bieżąco będą przekazywane do centrum nadzoru pociągów.

Nowe składy będą obsługiwały trasy regionalne oraz tak popularne jak Ostrowiec Świętokrzyski – Skarżysko - Kielce – Kraków oraz te same relacje w kierunku Częstochowy. Dodatkowo, w przyszłości, będzie prawdopodobnie możliwość pojechać nimi na trasie Kielce – Katowice.