Transport miejski Metro: powstaje ażurowa konstrukcja stropu na stacji CNK

Metro: powstaje ażurowa konstrukcja stropu na stacji CNK

24 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na stacji Centrum Nauki Kopernik powstają nie tylko łączniki. Prace prowadzone są na wszystkich kondygnacjach m.in. przy kolumnach kielichowych czy ażurowej konstrukcji stropu pośredniego. Zakończono także zamykanie otworu technologicznego.

Metro: powstaje ażurowa konstrukcja stropu na stacji CNK
Fot. budowametra.pl

W zachodniej głowicy stacji

Wykonywanie słupów rozpoczęto od najniższej kondygnacji stacji Centrum Nauki Kopernik. Na poziomie płyty peronowej gotowe są prawie wszystkie stalowe słupy pod przyszłe kolumny kielichowe. Poziom wyżej, na -2 zabetonowana została większość spośród przewidzianych dla tej kondygnacji 18 słupów żelbetowych, a na poziomie -1 gotowych jest już 14 z nich. Do wykonania pozostały tylko te, które znajdą się w miejscach otworów technologicznych.

W projekcie stacji oprócz dwóch monolitycznych stropów pośrednich przewidziano wykonanie dodatkowego stropu pośredniego w formie ażurowej konstrukcji usztywniającej  żelbetowe słupy nośne. Prace nad tym rozwiązaniem prowadzone są z poziomu – 2 i zostały wykonane w przeszło 95 procentach.

Na najniższej kondygnacji powstaje przepompownia, czyli zagłębienie w płycie fundamentowej wyposażone w pompy do odprowadzania wody i ścieków gromadzących się poniżej stacji. Gotowa jest już jej płyta denna i ściany, do wykonania pozostała płyta górna. Po wybudowaniu ścian przewidzianej tam klatki schodowej wykonawca mógł rozpocząć wyburzanie północnego fałszywego tunelu.

Zakończono również zamykanie jednego z dwóch otworów technologicznych. Proces ten rozpoczął się od samego dna. Najpierw zamknięty został otwór w stropie kondygnacji -3, następnie zabetonowano brakującą część płyty pośredniej pomiędzy kondygnacjami -2 i -1, a na końcu uzupełniona została górna płyta stropowa.

We wschodniej części stacji

Na poziomie płyty dennej zamontowano już 8 z 10 stalowych słupów pod kolumny kielichowe, a na kondygnacji -2 trwa betonowanie pierwszych słupów żelbetowych. W tej części stacji bez przeszkód wykonawca mógł wyburzyć oba fałszywe tunele i rozpocząć wykonywanie portali uszczelniających przy wlotach tuneli.