Więcej środków w Funduszu Kolejowym na inwestycje

Więcej środków w Funduszu Kolejowym na inwestycje

01 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Sejmowe Komisje Finansów Publicznych oraz Infrastruktury zaakceptowały rządowy projekt zmian w ustawach o autostradach płatnych, podatku akcyzowym, Krajowym Funduszu Drogowym oraz Funduszu Kolejowym. Nowe przepisy pozwolą na zwiększenie środków Funduszu Kolejowego o 400 mln zł rocznie.

Więcej środków w Funduszu Kolejowym na inwestycje
Fot. Rafał Wilgusiak

- Proponowane zmiany w ustawach mają na celu zapewnienie dodatkowych wpływów Funduszu Kolejowego niezbędnych do realizacji zadań inwestycyjnych w zakresie infrastruktury kolejowej i maksymalnego wykorzystania środków unijnych w nowej perspektywie finansowej w latach 2014-2020. Jest to wieloletni plan inwestycji kolejowych dotyczący ok. 140 przedsięwzięć na łączną kwotę ok. 25 mld złotych – wskazuje poseł Stanisław Żmijan.

Członkowie połączonych komisji pozytywnie zatwierdzili rozwiązanie polegające na corocznym transferze środków z Krajowego Funduszu Drogowego do Funduszu Kolejowego w wysokości 400 mln zł w latach 2015-2019. – Przy czym w 2015 r. będzie to jednorazowo 500 mln zł, bowiem w oparciu o obowiązujące prawo transferujemy do Funduszu Kolejowego co roku kwotę 100 mln zł – podkreśla Stanisław Żmijan.

Dodatkowe środki finansowania Funduszu Kolejowego będą pochodzić z podwyższonej opłaty paliwowej. Opłata paliwowa będzie stanowić przychód Krajowego Funduszu Drogowego jak i Funduszu Kolejowego w proporcjach 80 proc. dla KFD i 20 proc. dla FK.

Zgodnie z założeniami rządowymi, opłata paliwowa będzie podwyższona o 25 zł na 100 litrów lub na 100 kg w zależności od rodzaju paliwa.

- Równocześnie proponujemy obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych o te same wartości, w taki sposób, aby nie wywołać wzrostu cen paliw, zarówno hurtowych, jak i detalicznych – zaznacza poseł Żmijan.

W czasie dyskusji nad rządowym projektem wśród członków zarysowały się odmienne stanowiska. Część posłów, wskazując potrzebę zwiększania środków Funduszu Kolejowego, uznała, że zmiany, jakie proponuje rząd, są błędne ze względu na niepotrzebne „mieszanie pieniędzy”.

- Z jednej strony zmniejszamy podatek akcyzowy, a z drugiej zwiększamy opłatę paliwową. W ten sposób powstaje dziura budżetowa, a ciężar kosztów ponoszą przedsiębiorcy, którzy muszą ponosić dodatkowe opłaty – zwracał uwagę poseł Kazimierz Smoliński. – Uważamy, że dopłat do Funduszu Kolejowego powinno dokonywać się poprzez Bank Gospodarstwa Krajowego lub inne dedykowane temu podmioty, bezpośrednio z budżetu państwa.

Fundusz Kolejowy funkcjonuje w strukturach BGK od 2006 r. Jego celem jest finansowanie zadań polegających na przygotowaniu oraz realizacji budowy i przebudowy, remontów i utrzymania linii kolejowych, a także finansowanie wydatków bieżących PKP Polskich Linii Kolejowych związanych z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.

W latach 2009 - 2015 wydatki FK przeznaczono na współfinansowanie samorządów województw w zakresie zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych: w 2009 r. 200 mln zł, a w latach 2010 - 2015 po 100 mln zł rocznie.

Poza tym, w latach 2010 - 2014 środki Funduszu były przeznaczone na nabycie od PKP S.A. przez Skarb Państwa akcji PKP Polskich Linii Kolejowych - corocznie na kwotę 500 mln zł, z wyjątkiem 2010 r. i 2012 r., w których nabyto akcje odpowiednio w kwocie 229,9 mln zł i 350 mln zł..