Transport miejski Jazz Duo oficjalnie zaprezentowany w Gdańsku

Jazz Duo oficjalnie zaprezentowany w Gdańsku

12 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pierwszy z pięciu, zamówionych przez Gdańsk, tramwajów Jazz Duo produkcji Pesy został dziś odebrany przez prezydenta miasta i ZKM na torowisku przy ul. 3 Maja. Pozostałe, jak zapowiedział obecny na prezentacji Tomasz Zaboklicki, prezes Pesa Bydgoszcz, trafią do miasta nad Motławą do końca tego roku.

Jazz Duo oficjalnie zaprezentowany w Gdańsku
Fot. Tadeusz Gruchalla

Miasto Gdańsk jest liderem w kwestii modernizacji taboru tramwajowego, miastem, które wyraźnie stawia na transport publiczny. Przekazujemy najnowocześniejsze tramwaje w Polsce, pełne nowości technicznych i godne nowoczesnego Gdańska – mówił podczas spotkania prezes Pesa Bydgoszcz Tomasz Zaboklicki.

Najwięcej tramwajów niskopodłogowych w Gdańsku?

Podczas opracowywania warunków zamówienia nowych tramwajów kładliśmy szczególny nacisk na wygodę pasażerów i potrzeby osób niepełnosprawnych – mówił Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Każdy pojazd jest przygotowany do przewozu osób z niepełnosprawnością ruchową, osób niewidomych i niedowidzących. W każdym z nich zamontowana zostanie platforma dla osób poruszających się na wózku.

Wszystkie przyciski w Jazz Duo zostały opisane w języku Braille`a. Pojazd ma też system komunikacji głosowej. Lektor podaje informacje, na jakim przystanku zatrzymał się tramwaj oraz czyta nazwę następnego przystanku.

Tramwaje są w całości niskopodłogowe i wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej, który oprócz nazw przystanków, wyświetla także mapki i zdjęcia okolic poszczególnych przystanków.

Po dostarczeniu nowych tramwajów Pesa Jazz Duo, gdańska flota tramwajowa liczyć będzie 125 pojazdów, z czego 95 z nich to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową. A to stanowi 76 proc. całego taboru tramwajowego, co czyni nas pod tym względem najlepszymi w całej Polsce podkreślił prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Nowoczesne i bezpieczne

Tramwaje Jazz Duo mogą poruszać się na torowiskach o pochyłościach do 6 proc., co umożliwia obsługę komunikacyjną tzw. „górnego tarasu”. Są pojazdami dwukierunkowymi, dzięki czemu mogą jeździć na liniach, które nie kończą się klasyczną pętlą, dlatego będą obsługiwały nową linię tramwajową z Siedlec na Piecki Migowo, która ma zostać ukończona do września 2015 roku, a w przyszłości pojawią się także na linii tramwajowej, która powstanie w ciągu ul. Bulońskiej.

To absolutnie najnowocześniejsze tramwaje – zachwalał w rozmowie z „Kurierem Kolejowym” Tomasz Zaboklicki. Są także bardzo przyjazne w obsłudze. Każdy pojazd na obu końcach posiada całkowicie wydzielone, klimatyzowane kabiny motorniczego oraz ergonomiczne pulpity sterownicze z centralnym terminalem komputerowym. Tramwaj wyposażony jest również w diagnostykę on-line, obejmującą wszystkie obwody i podzespoły tramwaju decydujące o bezpieczeństwie pracy wagonu wraz z rejestracją zdarzeń w czasie rzeczywistym.

Zastosowano w nich system wykrywania i likwidacji poślizgów występujących we wszystkich fazach rozruchu i hamowania, możliwość rejestracji wszystkich parametrów pracy pojazdu i analizy danych, podobnie jak cały tramwaj, także wydzielone dwie kabiny motorniczego są także klimatyzowane.

Pierwszy przejazd jeszcze nie dziś

Pasażerowie pojadą nowoczesnym tramwajem dopiero za kilka tygodni, bo Jazz musi jeszcze przejść jeszcze jazdy testowe i uzyskać homologację. Prezydent Gdańska powiedział „Kurierowi Kolejowemu”, że wzorem Swingów i Bombardierów, nowa PESA Jazz Duo zyska własnego patrona, ale nie chciał go jeszcze zdradzić.

Umowa na dostawę pięciu tramwajów PESA Jazz Duo podpisana została we wrześniu 2013 roku pomiędzy gdańskim Zakładem Komunikacji Miejskiej a bydgoską PESĄ. Koszt zakupu składów tramwajowych to 54 mln zł. Zakup współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.