Regulacje PLK nie naprawiała pękniętej od pięciu lat szyny

PLK nie naprawiała pękniętej od pięciu lat szyny

18 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w ramach realizowanych czynności nadzorczych rynku, przeprowadził w październiku 2014 r. działania kontrolne infrastruktury kolejowej należącej do PKP PLK i znajdującej się w Łodzi.

PLK nie naprawiała pękniętej od pięciu lat szyny
Fot. Rafał Wilgusiak

Kontrola została przeprowadzona na linii kolejowej nr 540 Łódź Chojny - Łódź Widzew. W wyniku przeprowadzonych działań Prezes UTK stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało na:

  • braku terminowego (o wymaganej częstotliwości) wykonywania przez zarządcę obchodów toru,
  • wykonywaniu oceny stanu toru przez pracowników nieposiadających uprawnień budowlanych,
  • braku usuwania nieprawidłowości, w tym napraw ostatecznych pękniętych szyn (km 4,850 – od 2009 r., km 4,725 – od 2011 r.),
  • braku przeprowadzania w 2014 roku objazdów linii przez toromistrza,
  • brakach w sprawozdaniach z pomiarów i badań torów (brak analizy, podpisów głównego inżyniera oraz wskazań lokalizacji, gdzie należy dokonać weryfikacji usunięcia nieprawidłowości),
  • brakach w sprawozdaniach (brak zaleceń techniczno–eksploatacyjnych inspektora diagnosty),
  • nieusunięciu usterek po badaniach diagnostycznych przeprowadzonych na przejeździe kolejowym w km 1,749 oraz na przejściach w km 5,285 i km 5,535,
  • braku zapewnienia odpowiedniej widzialność pociągów zbliżających się do przejazdu kolejowego i przejścia dla pieszych.

Zarządca naruszył w ten sposób przepisy ustawy o transporcie kolejowym, akty wykonawcze do tej ustawy oraz przepisy wewnętrzne PKP PLK.

Wyniki działań: Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. Jednocześnie wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS – Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.