Solaris wspólnie z Politechnikami Poznańską i Warszawską konstruuje dwuprzegubowy autobus elektryczny klasy mega. - Całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej może z powodzeniem stać się alternatywą dla tramwaju – mówi o projekcie dr Dariusz Michalak, wiceprezes Solarisa.
„Pierwszy polski autobus klasy mega z wieloosiowym napędem hybrydowym zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi” – to oficjalna nazwa projektu. Jego celem jest zaprojektowanie, zbudowanie oraz przetestowanie nowoczesnego autobusu.
– Dzisiaj możemy już ogłosić na pewno, że będzie to dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w razie potrzeby dodatkowo zasilanych energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. To niezwykle zaawansowany technologicznie napęd, dodatkowo zastosowany w autobusie o rzadko spotykanej długości – mówi o projekcie dr Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris. - W efekcie stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju.
Całkowita wartość projektu przeprowadzanego przez konsorcjum wynosi blisko 11 mln zł. Ponad połowę tej kwoty, prawie 6 mln zł, udało się pozyskać dzięki dofinansowaniu w ramach InnoTech – programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie przedsięwzięcia przewidziano na listopad 2015 roku. Jednak ze względu na chęć rozszerzenia prac badawczych i rozwojowych przez firmę Solaris trwają konsultacje z NCBiR w celu przedłużenia przedsięwzięcia o kolejny rok.
Podobne pojazdy o napędzie elektrycznym z dodatkowym wodorowym ogniwem paliwowym firma Solaris dostarczyła niedawno do Hamburga. Dwa Urbino electric zakupione przez niemieckiego przewoźnika to autobusy jednoprzegubowe, o długości 18,75 m. Nowy projekt przeprowadzany przy wsparciu NCBiR ma na celu stworzenie produktu jeszcze bardziej zaawansowanego techniczne, chociażby ze względu na jego długość.
– Opracowanie oprogramowania do sterowania pojazdem dwuprzegubowym poruszającym się po drodze, a nie po szynach, to niezwykle trudne zadanie. Jesteśmy właśnie na etapie kończenia prac projektowych i już wkrótce przystąpimy do budowy prototypu, który następnie przejdzie serię badań i testów – dodaje Dariusz Michalak.
Oprócz planów konstrukcyjnych powstały już wizualizacje nowego produktu. Autobus będzie zbudowany na bazie nowej, lżejszej wersji popularnych Solarisów Urbino, która miała swoją premierę na targach IAA w Hanowerze w październiku 2014 roku.