W sobotę rusza jedenasta Parowozjada w Chabówce

W sobotę rusza jedenasta Parowozjada w Chabówce

18 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Cargo zaprasza wszystkich miłośników kolei na XI już edycję Parowozjady, która odbędzie się w weekend 22-23 sierpnia w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce. Podobnie jak w latach ubiegłych nie zabraknie wyjątkowych atrakcji. Para wprawi w ruch historyczne parowozy z Polski, Czech, Słowacji: OKz32-2, 474.013, Ty42-107, TKh49-1, TKh05353, Ol49-69.

W sobotę rusza jedenasta Parowozjada w Chabówce
Fot. Rafał Wilgusiak

Uczestnicy zobaczą wnętrza zabytkowych pojazdów szynowych i będą mogli wziąć udział w przejażdżkach na specjalnie wytyczonych trasach. Wieczorem na miłośników kolei czeka pokaz laserowy na parowozie OKz32-2 oraz pokaz sztucznych ogni. Parowozjada będzie kluczowym wydarzeniem akcji organizowanej przez PKP Cargo „Lato z Parowozami”.

Parowozjada to największe w Polsce doroczne święto zabytkowych lokomotyw parowych z kraju i zagranicy. Główną atrakcją wydarzenia jest pokaz parowozów, podczas którego oprócz lokomotyw, będzie można podziwiać także całe składy pociągów historycznych. Organizatorzy zaproszą również do przejażdżki słynnymi parowozami. Wszyscy mali i duzi miłośnicy kolei będą także mogli zwiedzić wnętrza pojazdów, by na własne oczy zobaczyć kabinę maszynisty i najważniejsze elementy lokomotywy, takie jak kocioł parowy czy przyrządy wodowskazowe, a także poznać zasady ich działania. 

– Spółka PKP Cargo pełni rolę mecenasa zabytków techniki kolejowej i opiekuje się zabytkowym taborem i sprzętem kolejowym w Parowozowni w Wolsztynie oraz w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce. Parowozjada jest dla nas wspaniałą okazją, by poprzez atrakcyjną, nowoczesną i różnorodną ofertę edukacyjną połączoną z zabawą dla najmłodszych, kultywować bogatą tradycję i krzewić miłość do kolei – mówi Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP Cargo.

Na uczestników tegorocznej imprezy czekają też liczne konkursy, zabawy i wspólne gry o tematyce lokalnej lub kolejowej. Najbardziej odważni będą mogli wziąć udział w nie lada wyzwaniu i przekonać się kto zagwiżdże głośniej od bacy.

Całe wydarzenie rozpocznie się w sobotę o godzinie 10:00, otwarciem Skansenu dla gości. Już o 13:00 ruszy długo wyczekiwana parada parowozów i składów historycznych pociągów. Pokaz laserowy, czyli połączenie uroku zabytkowych parowozów z blaskiem świateł i specjalnie opracowaną muzyką oraz pokaz sztucznych ogni uświetnią zamknięcie pierwszego dnia imprezy (godzina?). W niedzielę 23 sierpnia, goście Parowozjady będą mogli spróbować swoich sił na ścianie wspinaczkowej, wziąć udział w warsztatach rękodzieła i zajęciach muzycznych, a także zobaczyć występ regionalnego zespołu Pyzówka. Ważnym punktem programu drugiego dnia wydarzenia są zawody drużyn maszynistów, którzy zmierzą się między sobą w przygotowanych specjalnie na tę okazję testach sprawności.

Gościnnie wystąpią:

Ol49-69 – Wyprodukowany w 1953 roku w zakładach Fablok - Chrzanów.  Przeznaczony do prowadzenia pociągów osobowych, prowadził także pociągi towarowe     i wykonywał manewry na stacji.

Ty42-107 – Wyprodukowany w 1946 roku w Zakładach Metalowych H. Cegielski w Poznaniu. W 1997 r. został wycofany z eksploatacji, a następnie skreślony z inwentarza. Do skansenu w Chabówce został przewieziony z Rybnika w 2007 r., gdzie w kwietniu br., po wykonaniu naprawy głównej, został przywrócony do ruchu.

TKh49-1 – Wyprodukowany w 1961 roku w zakładach Fablok – Chrzanów. Jest najmniejszym i najmłodszym parowozem w Skansenie w Chabówce. Jest ostatnim czynnym parowozem reprezentującym serię trzyosiowych tendrzaków typu "Ferrum", przeznaczonych do obsługi manewrów na bocznicach wewnątrzzakładowych.

TKh 05353 Ferrum – Parowóz przemysłowy wyprodukowany w Fabloku  - Chrzanów w 1953 roku. Przeznaczony był do pracy na bocznicach zakładowych. Najczęściej znajdował zatrudnienie w hutach – stąd przydomek „ferrum”, co po łacinie oznacza żelazo.

OKz32-2 jest to jedyny zachowany górski parowóz, ikona kolejowej „zakopianki” - linii łączącej Kraków z Zakopanem. Konstrukcja techniczna i silniki pociągu umożliwiały mu pokonywanie łuków o małych promieniach i przejazd na trasach o dużych wzniesieniach. OKz32-2 został zbudowany w latach 1934-1936 w Zakładach H. Cegielski S.A. w Poznaniu.

477.013 to trzycylindrowy tendrzak o układzie osi 2 „D 2" wykorzystywany niegdyś do obsługi szybkiego ruchu podmiejskiego. Zbudowany w 1951 roku przez producenta ČKD, numer seryjny 3012, jest reprezentantem serii 60 lokomotyw. Maszyny serii 477 pracowały do lat 70. ub. wieku.