KE chce ograniczyć hałas powodowany przez pociągi towarowe

KE chce ograniczyć hałas powodowany przez pociągi towarowe

17 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wagony towarowe jeżdżące po torach w UE będą musiały do końca 2021 roku przejść modernizację, by poziom wytwarzanego hałasu został obniżony o połowę - wynika z projektu komunikatu Komisji Europejskiej, na który powołuje się Onet.pl.

KE chce ograniczyć hałas powodowany przez pociągi towarowe
Fot. Rafał Wilgusiak

Aby dostosować tabor do nowych regulacji, przewoźnicy towarowi będą musieli wymienić klocki hamulcowe z żeliwnych na kompozytowe. W opinii KE taka operacja jest „jest najbardziej efektywnym sposobem” obniżenie nawet o połowę hałasu oddziaływującego na otoczenie pociągów towarowych. Problem nie dotyczy wagonów pasażerskich, z uwagi na zastosowanie innych rozwiązań technologicznych.

Nowe wymogi mają objąć wagony towarowe wyprodukowane przed 2006 r. Nowsze pojazdy obowiązkowo są już wyposażone w nowe systemy hamulcowe.

Komisja Europejska zamierza wesprzeć ten proces środkami z programu Connecting Europe Facility (CEF), ale tylko w jednej piątej wszystkich kosztów. Dopuszczona zostanie również możliwość dofinansowania modernizacji wagonów z narodowych budżetów (jako pomoc publiczna). Z takiej opcji skorzystały już Niemcy. Tamtejsi operatorzy zarządzający taborem towarowym już teraz mogą liczyć na 50-procentowy zwrot kosztów wymiany klocków hamulcowych. Polskie Koleje Państwowe obawiają się, że państwa, które stać na taką pomoc zyskają przewagę konkurencyjną nad pozostałymi krajami.

– Dlatego bardzo ważne jest przygotowanie i wdrożenie przed 2022 rokiem rozwiązań i dodatkowych instrumentów wsparcia na poziomie polityki transportowej państwa – podkreśla Tomasz Lachowicz, dyrektor przedstawicielstwa PKP w Brukseli, cytowany przez Onet.pl.

Wymiana klocków hamulcowych pozwoli ograniczyć stosowanie droższych dźwiękoszczelnych ekranów. Szacuje się, że modernizacja jednego wagonu będzie kosztowała 1600-1700 euro . Tymczasem montaż 1 kilometra ekranów to wydatek rzędu 1 miliona euro. Z tym, że koszt ten może być w 85 proc. pokrywany z unijnego funduszu spójności.

Obecnie tylko ok. 9 proc. wagonów używanych na terenie UE ma nowoczesne kompozytowe klocki hamulcowe. Reszta wagonów, czyli ok. 411 tys. (dane z 2012 r.) wymaga modernizacji.

Propozycje Komisji będą konsultowane z państwami członkowskimi oraz zainteresowanymi organizacjami sektorowymi, co może zmienić jeszcze ostateczny kształt przepisów.