Do obsługi połączeń PolRegio w Wielkopolsce zostały włączone kolejne zmodernizowane pociągi. Ostatnie jazdy i szkolenia pracowników, którzy obsługują dwa elektryczne zespoły trakcyjne Feniks 57 za nami. Nowoczesny tabor w czwartek 20 lipca został skierowany na trasę Poznań – Leszno.
Feniks 57 to kompleksowo zmodernizowane przez H. Cegielskiego – Fabrykę Pojazdów Szynowych pociągi elektryczne, które gwarantują wysoki komfort podróżowania. Pojazdy charakteryzują się nowoczesnym wnętrzem i wieloma udogodnieniami dla pasażerów oraz maszynistów. Posiadają m.in. zintegrowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację oraz monitoring przestrzeni. W pociągach tych zapewnione są także komfortowe warunki przejazdu dla osób niepełnosprawnych – każdy z pojazdów wyposażony jest w pomosty, po których swobodnie może wjechać wózek inwalidzki.
– Zebrane w czasie pierwszych miesięcy użytkowania Feniksów informacje pozwolą sprawdzić parametry techniczne tych pojazdów oraz wdrożone w trakcie modernizacji rozwiązania konstrukcyjne. Czas eksploatacji umożliwi też zebranie opinii pasażerów na temat komfortu podróży – zaznacza Justyna Grzesik, rzecznik PR.
Feniksy będą służyć pasażerom pociągów PolRegio podróżującym w dni robocze w relacjach:
Leszno – Poznań Gł. w godz.:
- R77727 (5:40) Leszno – Poznań Gł. (6:58),
- R77713 (11:27) Leszno – Poznań Gł. (12:42),
- R77911 (22:26) Leszno – Poznań Gł. (23:43).
Poznań Gł. – Leszno w godz.:
- R77704 (7:35) Poznań Gł. – Leszno (8:44),
- R77714 (14:48) Poznań Gł. – Leszno (16:02),
- R77908 (23:53) Poznań Gł. – Leszno (00:57).
Na pierwszy rzut oka widać całkowitą zmianę czoła pojazdu o zaokrąglonym kształcie. Zastosowanie nowoczesnej aranżacji wnętrza pojazdu gwarantuje spełnienie wymagań funkcjonalnych oczekiwanych przez przewoźnika. W pojazdach zabudowana została klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej oraz kabin maszynisty podnosząc w istotny sposób komfort podróżowania. Zastosowany został nowoczesny system informacji pasażerskiej realizowany poprzez tablice LED oraz LCD jak również system monitoringu pojazdu wraz z rejestracją widoku przed pojazdem. Zabudowane zostały nowe wandaloodporne, komfortowe fotele oraz półki bagażowe o zmienionym design'ie integrującym się z wnętrzem pojazdu.
W ramach modernizacji całkowitej wymianie uległa izolacja termiczna i akustyczna, a okna dostosowano do potrzeb układu klimatyzacji. Na ścianach zabudowane zostały segmentowe panele z tworzywa sztucznego. Zamontowano nowe drzwi wejściowe, zamiast dotychczasowych przesuwnych zastosowane zostały nowoczesne drzwi odskokowo-przesuwne wyposażone w funkcję indywidualnego otwierania.
Pojazd został wyposażony w nowoczesny układ napędowy oparty na falownikach AC oraz silnikach asynchronicznych prądu zmiennego wraz z dwustopniową przekładnią trakcyjną. Modernizacji uległy wózki pojazdu w zakresie usprężynowanía I stopnia i prowadzenia zestawu kołowego. Dokonane zmiany umożliwiły zwiększenie prędkości maksymalnej pojazdu do 120 km/h. Optymalne parametry hamowania zapewnia nowoczesny układ hamulcowy z nowym zaworem rozrządczym.
Pojazd dostosowano - zgodnie z TSI do potrzeb osób o ograniczonej mobilności wyszczególniając miejsca dedykowane takim podróżnym, zabudowując w zakresie drzwi bocznych dwa pomosty umożliwiające swobodny wjazd do pojazdu osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.
W ramach modernizacji całkowitej zmianie uległy dwa przedziały WC, w których zastosowano układ toalet ciśnieniowych w układzie zamkniętym, system zabezpieczający przed zamarzaniem instalacji wodnej Í estetyczne modułowe wyłożenie wnętfz z tworzyw sztucznych ułatwiające utrzymanie czystości. Jeden z przedziałów WC dostosowany został do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, zgodnie zwymogami TSI CR PRM.
W Feniksie zastosowano uklad sterownia i diagnostyki oparty o CAN i sterownia wielokrotnego opartego o magistralę POWER CAN. Zabudowane zostały nowoczesne uklady bezpieczeństwa tj. rejestrator, czuwak SHP, radiotelefon.
W pojeździe zabudowano nowoczesne kabiny maszynisty. Wyposażone m.in. W ergonomiczny pulpit, układ klimatyzacji, ergonomiczny fotel maszynisty oraz fotel pomocnika maszynisty. Zastosowane rozwiązania W istotny sposób poprawiają warunki pracy. W ramach modernizacji na pojeździe zabudowano układ dynamicznego rozkładu jazdy dla maszynisty z układem łączności GSM 2 serwerem naziemnym.