Wyniki przewozowe za maj pokazują powrót pasażerów do kolei. W stosunku do kwietnia 2020 r. liczba pasażerów wzrosła o ponad 60%. Jeszcze większy wzrost miał miejsce w przypadku pracy przewozowej, która wzrosła o 81%.
W maju 2020 r. przewieziono 9,8 mln pasażerów przy wykonanej pracy przewozowej ponad 510 milionów pasażerokilometrów. W pierwszych pięciu miesiącach roku podstawowe parametry przewozowe były niższe od analogicznego okresu roku ubiegłego. Łącznie w okresie styczeń – maj 2020 r. przewieziono blisko 90 milionów pasażerów. Stanowi to spadek o ponad 33%.
Praca przewozowa w tym okresie wyniosła 5,2 miliarda pasażerokilometrów, zaś praca eksploatacyjna 62 mln pociągokilometrów. Oznacza to spadek o 39% wg pracy przewozowej i 10,4% wg pracy eksploatacyjnej.
- W porównaniu do roku ubiegłego wielu przewoźników skracało trasy lub całkowicie odwoływało pociągi, co było szczególnie widoczne w kwietniu i pierwszym tygodniu maja. Powodem była sytuacja związana z epidemią koronawirusa – wyjaśnia dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. - Obecnie przewoźnicy przywracają połączenia regionalne i dalekobieżne, stopniowo powracając do planowanego wykorzystania transportu kolejowego – dodaje Góra.
Wzrost wykorzystania kolei w podróżach dalekobieżnych przekłada się na średnią odległość podróży jednego pasażera, która wyniosła 52 km i była o prawie 6 km wyższa niż w kwietniu. Powrót połączeń widoczny jest w przypadku parametru pracy eksploatacyjnej, której wartość w porównaniu do kwietnia była wyższa o 7,5% (700 tysięcy pociagokilometrów).