Piękno ludowego motywu Čičmany, słynnej miejscowości na Słowacji mogą teraz w pełni podziwiać pasażerowie spółki Koleje Słowackie (ZSSK). Dwa ostatnie z łącznej liczby 51 zmodernizowanych wagonów pasażerskich 2 klasy przeznaczonych do przewozów dalekobieżnych otrzymały całkowicie nowe wnętrze.
Narodowy przewoźnik słowacki zdecydował się na inwestycję w modernizację, która wielokrotnie zwiększy komfort pasażerów pociągów dalekobieżnych. Za nowoczesnym wyglądem pociągów ZSSK stoi firma projektowa Aufeer Design, która ma wieloletnie doświadczenie w segmencie kolejowym - współpracowała m.in. z takimi firmami jak České dráhy, Stadler czy Bombardier. Modernizacja została sfinansowana ze środków własnych spółki. Pierwszy zmodernizowany wagon wszedł do eksploatacji w maju 2018 roku, ostatni po testach ruchowych w listopadzie 2021 roku. Nowe, zmodernizowane wagony mogą jeździć z prędkością do 160 km/h.
- Nowe wnętrze pociągów łączy w sobie elementy nowoczesne i tradycyjne, funkcjonalne otoczenie i przyjemną atmosferę, a pasażerowie mają jeszcze jeden powód, by wybrać transport przyjazny środowisku. Głównym celem jest przede wszystkim podniesienie jakości podróży, ale ważne jest również wzmocnienie pozytywnego postrzegania marki narodowego przewoźnika - powiedział Roman Koreň, prezes zarządu ZSSK.
Słowacki przewoźnik przy modernizacji swoich wagonów inspirował się bogatą kulturą, historią i dziedzictwem przyrodniczym Słowacji. Ludowy motyw Čičmany jest reprezentowany przez poszycia siedzeń. Z materiałów, które do tej pory nie były powszechnie spotykane w pociągach ZSSK, wybrany został dekor drewniany.
Firma ŽOS Trnava zmodernizowała 51 wagonów osobowych serii Bmz, które zostały przebudowane z wagonów serii Bmeer. Z technicznego punktu widzenia modernizacja wagonów polegała między innymi na modyfikacji konstrukcji nośnej i spodu w celu zwiększenia wytrzymałości, wymianie zawieszenia, modyfikacji zespołów amortyzujących i hamulcowych podwozia, zainstalowaniu całkowicie nowej klimatyzacji, nowych przedwstępnych przesuwnych elektropneumatycznych drzwi wejściowych i przejściowych, instalacji nowego okablowania, systemu wizualnego, systemu informacji o rezerwacji oraz urządzeń diagnostycznych.
We wnętrzu wagonów także wprowadzono innowacje - zamontowano antypoślizgowe podłogi, szklane panele drzwiowe, półki bagażowe i stoliki, pod siedzeniami pojawiły się dodatkowe gniazdka (230 V) z portem USB, wymieniono oświetlenie (nowe LED-owe oświetlenie wnętrza i tyłu) czy nowe toalety próżniowe. Zaletą zmodernizowanych wagonów jest również klimatyzacja z regulacją mocy i systemem monitorowania CO2 w przedziale pasażerskim w zależności od zajętości wagonu, połączenie internetowe wi-fi, system wykrywania pożaru czy elektroniczny system rezerwacji.
Informacje o projekcie:
- 51 szt. zmodernizowanych wagonów osobowych serii Bmz
- finansowanie: środki własne
- całkowita wartość: 37,8 mln euro
- dostarczony: 2018 - 2021
- przeznaczenie: transport dalekobieżny (Żylina - Praga; Bratysława - Koszyce)
Ma niewiele ponad stu mieszkańców, ale i tak jest najsłynniejszą i najbardziej znaną słowacką miejscowością. Čičmany słyną z drewnianych domów z unikalnymi i oryginalnymi malowidłami. Dziś motyw Čičmany można znaleźć na ubraniach lub pamiątkach, a dzięki olimpijczykom rozpowszechniony został na cały świat.