CZ LOKO dostarczyło setną lokomotywę do Włoch

CZ LOKO dostarczyło setną lokomotywę do Włoch

19 czerwca 2023 | Źródło: zdopravy.cz / CZ LOKO
PODZIEL SIĘ

We Włoszech CZ LOKO stopniowo przechodziło od remotów do dostaw nowych lokomotyw.

CZ LOKO dostarczyło setną lokomotywę do Włoch
Fot. CZ LOKO

 

Firma CZ LOKO od dawna utrzymuje swoją pozycję drugiego w Europie producenta lokomotyw manewrowych. Sukces ten opiera się na stopniowym poszerzaniu pola działalności, czy to poprzez zdobywanie nowych rynków zbytu, czy poszerzanie portfolio produkcyjnego. Najważniejszym rynkiem zagranicznym pozostają Włochy. W ubiegłym tygodniu CZ LOKO zanotowało tutaj znaczący sukces, przekazując klientowi setną, jubileuszową lokomotywę. Stał się numerem 741.761 przeznaczonym dla firmy budowlanej UNIFERR.

CZ LOKO rozpoczęło działalność we Włoszech 22 lata temu. Wtedy to zadomowiła się tutaj dzięki zmodernizowanym lokomotywom „Nurkom”. W ciągu pięciu lat dostarczyła ich tutaj dokładnie 40, w trzech wariantach. Pierwszy wariant został po prostu przeprojektowany, kiedy zainstalowano silnik spalinowy K 6S 310 DR produkcji ČKD. Kolejne dwie serie przeszły kompletną modernizację, która obejmowała zupełnie nowy silnik spalinowy amerykańskiej marki Caterpillar. Był krewnym znanej serii 753,7. CZ LOKO odniosło kolejny sukces we Włoszech dzięki serii 741.7, która jest kompletną modernizacją oryginalnych maszyn serii 740 ČKD. Z oryginalnej lokomotywy zachowało się tylko podwozie, rama główna i zbiornik paliwa. Na nich umieszczane są nowo produkowane jednostki. Główną zaletą modernizacji pozostaje cena, która jest o około jedną trzecią niższa niż nowo produkowanych lokomotyw. Lokomotywa klasy 741.7 jest obecnie numerem 27 we Włoszech.

Obecnie CZ LOKO modernizuje łącznie dziesięć lokomotyw dla firmy budowlanej Costruzioni Linee Ferroviarie (CLF). Z tej serii pochodzi para lokomotyw 741.760 i 761, które trafią do eksploatowanej spółki-matki UNIFERR. Lokomotywy zostały przekazane 15 czerwca 2023 roku w Alessandrii we Włoszech.

W tej chwili zainteresowanie we Włoszech dotyczy głównie nowo produkowanych lokomotyw typu EffiShunter 1000. Do tej pory dostarczono ich aż 33. Pozostałe są w trakcie produkcji. Lokomotywa EffiShunter 1000 należy do najnowocześniejszych lokomotyw silnikowych na rynku. Oprócz Włoch odniósł sukces także w Czechach, na Węgrzech, w Słowenii, Szwecji i na Słowacji. Ponadto obecnie trwają przygotowania do rozpoczęcia procesu homologacji w Norwegii i Rumunii. W przyszłości spodziewany jest stopniowy wzrost udziału nowo produkowanych lokomotyw kosztem modernizacji, z których w dłuższej perspektywie będzie można całkowicie zrezygnować. 

CZ LOKO działa we Włoszech od 2016 roku poprzez własną spółkę zależną CZ LOKO ITALIA, która poza działalnością handlową zapewnia pełną obsługę klienta. Obejmuje to szkolenia, konserwację, serwis gwarancyjny i pogwarancyjny, a za pośrednictwem partnerów wyższy poziom napraw.