Traveco chce rozszerzyć współpracę z SBB Cargo

Traveco chce rozszerzyć współpracę z SBB Cargo

25 września 2023 | Źródło: SBB Cargo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Traveco polega na kolei SBB Cargo, każdego miesiąca transportuje koleją do 180 naczep samochodów ciężarowych. W przyszłości liczba ta jeszcze wzrośnie. Ale dlaczego tak się dzieje?

Traveco chce rozszerzyć współpracę z SBB Cargo
Fot. SBB Cargo

 

Dlaczego firma transportowa, która świadczy usługi logistyczne na drogach za pomocą około 350 ciężarówek, wspiera przejście na transport kolejowy? Jako firma transportowo-logistyczna Traveco transportuje przede wszystkim produkty dla handlu detalicznego, przemysłu spożywczego, sprzedawców paliw oraz dla firm z całego łańcucha wartości w rolnictwie. Od końca 2020 r. takie ładunki są obecnie również przenoszone na kolej. "Naszą podstawową działalnością jest transport. Tam, gdzie to możliwe i rozsądne, konsekwentnie stawiamy na transport kombinowany" - mówi Patrik von Vigier, członek zarządu Traveco.

W ostatnich latach pojawiły się inne przewozy w sektorze towarów masowych, a ostatnio, w lipcu, SBB Cargo przejęło transport cystern AdBlue między Weil am Rhein i Oensingen, który wcześniej odbywał się drogą lądową. Współpraca została nawiązana: SBB Cargo kursuje teraz codziennie dla Traveco na maksymalnie pięciu trasach w środkowej, wschodniej i zachodniej Szwajcarii, przewożąc do 180 przyczep ciężarowych (naczep) miesięcznie.  

Dobre powody dla kolei

Połączenie kolei i transportu drogowego ma wiele zalet. Pociąg towarowy jest ekologicznym środkiem transportu masowego. Przechodząc na kolej, Traveco udało się zaoszczędzić około 4000 przejazdów ciężarówkami w 2022 r. Emisje substancji zanieczyszczających są znacznie zmniejszone, co wspiera strategię zrównoważonego rozwoju Traveco. Na przykład transport z zachodniej Szwajcarii do wschodniej Szwajcarii powoduje do 90% mniejszą emisję CO2. Kolejną istotną zaletą jest nocny skok: naczepy ciężarówek ładowane są na tory wieczorem i odbierane na terminalu przylotów następnego ranka. Przewożąc towary koleją w nocy, można uniknąć zakazu jazdy ciężarówkami w nocy i korków na drogach. Oszczędza to czas i pieniądze oraz zwiększa wydajność. Towar szybko i terminowo dociera do celu. W transporcie kombinowanym prawnie dozwolona masa całkowita w transporcie wstępnym i w transporcie również wzrasta o cztery tony, do masy całkowitej 44 ton. Rząd federalny przyznaje również zachętę finansową, można ubiegać się o częściowy zwrot podatku od pojazdów ciężarowych zależnego od wyników (LSVA) za przejazdy przed i po przewozie w transporcie kombinowanym. Traveco dostrzegło zalety transportu kombinowanego i w ten sposób zwiększa swoją atrakcyjność jako pracodawcy. Jeśli dłuższe trasy są realizowane koleją, Traveco może również zainteresować potencjalnych pracowników, którzy chcą pracować regionalnie.

Oczekiwany jest dalszy wzrost a firma logistyczna wierzy w sprytną integrację różnych rodzajów transportu, znajduje również odzwierciedlenie w jej przyszłościowych inwestycjach w naczepy kompatybilne z koleją. Traveco ma obecnie ponad 70 naczep z możliwością podnoszenia. „Oznacza to, że jesteśmy gotowi na przyszłość. Chcemy nadal rozwijać się dzięki kolei” – mówi Patrik von Vigier, wysyłając wyraźny sygnał dla transportu kombinowanego. „Jesteśmy przekonani, że w przyszłości dłuższe trasy powinny odbywać się koleją tam, gdzie ma to sens i jest możliwe”. Aby wcielić w życie strategię kolejową firmy, stworzono niezależny dział „Intermodal/Kolej”, który wspólnie z SBB Cargo pracuje nad dalszym rozwojem transportu. Aby nowy transport pojawił się na szynach, trzeba spełnić wiele wymagań. Aby w przyszłości SBB mogło przewozić koleją więcej towarów, istniejąca infrastruktura zostanie w nadchodzących latach zmodernizowana, zautomatyzowana i rozbudowana. Stwarza to większe możliwości w zakresie transportu towarów. Patrik von Vigier jest zadowolony: „Dobra współpraca, konstruktywna wymiana zdań i zaangażowany personel SBB Cargo przekonały nas również do wspólnej pracy na rzecz udoskonalenia dalszych rozwiązań kolejowych”.