Pierwsza na świecie kolej linowa AURO

Pierwsza na świecie kolej linowa AURO

23 listopada 2023 | Źródło: Zermatt Matterhorn
PODZIEL SIĘ

Nowa kolej linowa z Zermatt do Furi został otwarty na początku listopada 2023 roku. Kabiny z dużymi szklanymi frontami oferują zapierający dech w piersiach widok na Matterhorn.

 

Pierwsza na świecie kolej linowa AURO
Fot. Zermatt Matterhorn

 

Kolej linowa z Zermatt do Furi został zbudowany w 1964 roku i od tego czasu stanowi ważny wkład w transport pasażerski i materialny w Matterhorn Paradise. Linia ta została uzupełniona przez Matterhorn Express, który zastąpił istniejącą sześcioosobową kolejkę gondolową w 2002 roku. "Starsza pani" - jak pracownicy Zermatt Bergbahnen nazywali starą kolejke - zakończyła swoją ostatnią podróż 19 czerwca 2022 roku. Simon Willisch, kierownik warsztatu Furi, był zaangażowany w konserwację kolejki linowej przez ostatnie 22 lata.

 

Fot. Zermatt Matterhorn 

 

Faza budowy

Kilka dni po ostatniej jeździe rozpoczęły się prace nad demontażem gondoli. W ramach przygotowań zbudowano już drogę dojazdową do stacji i podjęto dalsze prace przygotowawcze. Główna trudność polegała na tym, aby nie zakłócać działania istniejącego Matterhorn Express, który biegnie równolegle i miał nadal działać przez cały okres budowy. Punkty sprzedaży na stacji w dolinie zostały przeniesione do tymczasowego obiektu naprzeciwko stacji. Dwie kabiny zostały wkrótce zdemontowane, a podpory zniknęły. Do końca lata 2022 r. wzniesiono nowe filary numer dwa i trzy oraz przeprowadzono prace na stacjach.

Po zawieszeniu prac budowlanych w miesiącach zimowych, od wiosny 2023 r. na stacjach wylewano beton i kładziono fundamenty pod kolumnę numer jeden. Został on zbudowany w specjalnym okrągłym kształcie z siodłem kablowym w środku. Powodem tego była ograniczona przestrzeń dostępna na stacji w dolinie. Wejście zostało zbudowane bez barier i na poziomie gruntu do istniejącego Matterhorn Express. Aby zaoszczędzić miejsce, zastosowano przesuwną platformę, która przesuwa się po wyjściu kabiny, aby kabina po przeciwnej stronie mogła wejść wkrótce potem. Tutaj szerokość toru windy wynosi tylko dwa i pół metra, poszerzając się do dziesięciu metrów, aż do podpory drugiej. Ponieważ odległość między dolną stacją a podporą pierwszą jest zbyt mała, aby przejechać z dwóch i pół do dziesięciu metrów, wybrano konstrukcję z podwieszanym siodełkiem linowym, która umożliwia szerokość toru wynoszącą trzy metry.  Od tego miejsca szerokość toru może być stale zwiększana do dziesięciu metrów dzięki większej odległości do następnej podpory.

We wrześniu 2023 r. dwie nowe gondole zostały dostarczone z Olten do Zermatt. Transport przez wioskę był wyzwaniem logistycznym, które udało się doskonale dzięki doskonałej współpracy i dużej wiedzy specjalistycznej. Pierwsza ciężarówka została użyta do przetransportowania kabin wzdłuż Bachstrasse of the Matter Vispa do poniżej mostu kościelnego. Ponieważ kabiny są zbyt szerokie, aby poruszać się po Bahnhofstrasse i zbyt długie, aby korzystać z Triftbachstrasse, zostały one podniesione z Bachstrasse na czekającą ciężarówkę na Kirchstrasse za pomocą dźwigu. Stamtąd transport kontynuowano do dolnej stacji na Schluhmattstrasse, gdzie natychmiast zawieszono je na kablach nowej instalacji, które zostały zainstalowane i połączone w poprzednich tygodniach.

 

Fot. Zermatt Matterhorn 

 

Uruchomienie
Wkrótce potem przeprowadzono pierwsze jazdy próbne. Aby Federalny Urząd Transportu FOT mógł wydać licencję, należy przetestować i spełnić różne wymagania. Obejmowało to dzienne i nocne ćwiczenia, które zostały pomyślnie przećwiczone pod koniec października. Następnie, 1 listopada 2023 r., nadeszła dobra wiadomość z Federalnego Urzędu Transportu FOT: otrzymano pozwolenie na użytkowanie, a w czwartek, 2 listopada 2023 r., nowa kolej AURO została pomyślnie oddana do użytku.

Operacja AURO od 2024 r.
Skrót AURO oznacza "Autonomous Ropeway Operation", AURO charakteryzuje się bezzałogowym działaniem. Jest to najnowocześniejsza technologia, inteligentna i połączona w sieć oraz oferująca najwyższy poziom bezpieczeństwa. Posiada kamery i czujniki, które monitorują system - zwłaszcza podczas wchodzenia i wychodzenia z kabin. System samodzielnie rozpoznaje sytuacje, które odbiegają od "normalnej pracy". Pracownicy mogą obsługiwać kolejkę linową z centrum sterowania, tak zwanego "Ropeway Operation Centre (ROC)".  Doskonała synergia ludzi i zaawansowanej technologii zapewnia wysoki poziom niezawodności. Operacja AURO będzie następnie stosowana od 2024 roku.

Przejażdżka na dachu jako atrakcja
Od sezonu letniego 2024 podróż z Zermatt do Furi lub odwrotnie będzie jeszcze bardziej ekscytująca. Dzięki przejażdżce na dachu, widok na Matterhorn można podziwiać z dachu kabin na świeżym powietrzu i nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrobić idealne zdjęcie.  Dzięki dużym szklanym frontom wnętrze nowych kabin oferuje również wspaniały widok na naturalny krajobraz otaczający Matterhorn.

 

Fot. Zermatt Matterhorn 

 

 

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Škoda Group kończy  produkcję pierwszej jednostki RegioPanter dla PID Škoda Group kończy produkcję pierwszej jednostki RegioPanter dla PID
Następny artykuł PGE Energetyka Kolejowa i Koleje Mazowieckie będą rozwijać infrastrukturę ładowania PGE Energetyka Kolejowa i Koleje Mazowieckie będą rozwijać infrastrukturę ładowania