Škoda Group kończy produkcję pierwszej jednostki RegioPanter dla PID

Škoda Group kończy produkcję pierwszej jednostki RegioPanter dla PID

22 listopada 2023 | Źródło: Škoda Group
PODZIEL SIĘ

Grupa Škoda kończy produkcję pierwszej jednostki RegioPanter przeznaczonej do eksploatacji w systemie Praskiego Zintegrowanego Transportu i regionie środkowoczeskim. Pierwsze zdjęcia jednostki w kolorystyce PID, znanej również jako piżama, zostały dziś opublikowane przez Petra Borecký'ego, środkowoczeskiego radnego ds. transportu publicznego.

 

Škoda Group kończy  produkcję pierwszej jednostki RegioPanter dla PID
Fot. PID

 

Pierwsza z 22 nowych jednostek powinna zacząć działać najpóźniej w sierpniu przyszłego roku. "W styczniu pierwsza jednostka pojawi się na torze testowym. "Najpóźniej w lipcu 2024 r. pierwsze jednostki powinny uzyskać homologację Urzędu Transportu Kolejowego, a od sierpnia powinny zacząć kursować na liniach z Kralup nad Wełtawą do Pragi oraz na linii Praga - Čáslav. Wszystkie 22 jednostki powinny być w pełni operacyjne od 15 grudnia 2024 r." - powiedział Borecký.

 

Fot. PID

 

Zakup nowych trójwagonowych jednostek RegioPanter (seria 640) o pojemności 230 miejsc siedzących został zatwierdzony przez radę w tym roku. Region wykorzysta je głównie na trasach Praga - Kralupy nad Wełtawą - Ústí nad Labem (linia S4/U4) oraz Praga - Kolín - Čáslav (pociągi ekspresowe R41). W przypadku linii do Kralup, w godzinach szczytu mają kursować podwójne pociągi. Przyniesie to wzrost przepustowości z 310 do 460 miejsc. Z kolei poza godzinami szczytu spadnie ona do 230, co według Boreckiego powinno wystarczyć.

 

Fot. PID

 

Jednostki mają się podwoić w godzinach szczytu również do Čáslava. Obecnie pociągi ekspresowe kursują w zasadzie najgorzej, jak ČD oferuje w systemie PID na liniach korytarzowych. Pasażerów czeka więc fundamentalna zmiana na lepsze.

 

Fot. PID

 

Fot. PID

 

Nowe jednostki będą dwusystemowe i wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2. Cena zakupu jednej jednostki to około 165 mln koron. Wdrożenie nowych jednostek będzie również skutkować wyższą ceną wydajności. W 2025 roku region zapłaci o 385 mln koron więcej niż dotychczas. Średnio cena za pociągokilometr dla całego zamówienia województwa środkowoczeskiego o wolumenie 16 815 360,30 pociągokilometrów wzrośnie o 28,57 CZK do 169,33 CZK

 

Fot. PID