Pierwsze elektryczne jednostki Škoda 16Ev łotewskiego przewoźnika kolejowego Pasažieru vilciens zostały wprowadzone do regularnej eksploatacji z pasażerami. Stało się to na Dworcu Centralnym w Rydze w piątek 15 grudnia w obecności ministra transportu Kasparsa Briskensa.
Grupa Škoda dostarczy na Łotwę 32 jednostki elektryczne. Każdy z nich będzie składał się z czterech wagonów. Jeden pociąg elektryczny ma 109 metrów długości i 436 miejsc siedzących. Ostatnia jednostka ma zostać dostarczona w połowie 2024 r. Nowe pociągi będą kursować w kierunku Aizkraukle, Tukums, Skulte i Jelgava.
Elektryczne pociągi posiadają klimatyzację, ergonomiczne fotele i nowoczesne wyposażenie. Są wyposażone w systemy informacji wideo i audio oraz wydajne połączenie Wi-Fi. Ich działanie jest płynniejsze, a poziom hałasu w kabinach jest niższy niż w obecnie używanych. Nowe pociągi mają prędkość konstrukcyjną do 160 km/h (obecnie 120 km/h). Maksymalna prędkość będzie możliwa w przyszłości na odcinkach, na których pozwala na to infrastruktura kolejowa.
"Cieszymy się, że po ciężkiej pracy wszystkich naszych kolegów udało nam się poradzić sobie ze skutkami pandemii COVID-19 i rosyjskiej agresji na Ukrainie. Dzięki wysiłkom całego naszego szerokiego zespołu stoimy dziś tutaj z pierwszymi jednostkami gotowymi do przewozu pasażerów. W tym miejscu chciałbym serdecznie podziękować wszystkim współpracownikom zaangażowanym w realizację tego kontraktu. Bez was nie byłoby to możliwe. Chciałbym również podziękować klientowi, z którym świetnie się współpracuje, a także przedstawicielom Łotwy. Wierzę, że od dziś wszyscy pasażerowie będą z radością podróżować nowymi jednostkami" - skomentował Zdeněk Sváta, członek zarządu Grupy Škoda.