Koleje Rosyjskie podpisały Siemensem i Grupą Sinara memorandum na dostawę prawie 900 elektrycznych lokomotyw, które posłużą do przewozu ciężkich składów towarowych o masie nawet 10 tys. ton.
Memorandum zostało podpisane przez Władmira Jakunina, prezesa Kolei Rosyjskich, Dymitra Pumpjanskiego, prezesa Sinara Group oraz Petera Loeschera, prezesa Siemensa 16 listopada 2012 r. w Moskwie podczas 14. rundy rosyjsko-niemieckich konsultacji międzyrządowych.
Zgodnie z memorandum, Koleje Rosyjskie potwierdziły zamiar zakupu do końca 2016 roku 221. elektrycznych lokomotyw serii 2ES10. W późniejszym okresie, do 2020 r. RŻD chce dokupić kolejne 675. tego typu maszyn. Wyprodukuje je spółka Ural Locomotives założona przez Siemensa i Grupę Sinara.
Jednostka 2ES10 składa się z dwóch bliźniaczych lokomotyw i jest przeznaczona do przewozów towarowych. Łączna długość pojazdu wynosi 34 m. Jego waga wynosi 249 ton. Maszyna będzie mogła rozwijać prędkość maksymalną 120 km/h. Moc 8,4 MW pozwoli na ciągnięcie składów o masie nawet 10 tys. ton. Pojazdy 2ES10 są przeznaczone do pracy pod zasilaniem 3 kV prądu stałego i mają zastąpić w eksploatacji lokomotywy WL11.