KŚ muszą obyć się bez pomocy PR

KŚ muszą obyć się bez pomocy PR

12 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przewozy Regionalne nie przejęły, jak to zapowiadał Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, obsługi połączeń pomiędzy województwem śląskim i sąsiednimi regionami. Przewozy Regionalne są gotowe udzielić pomocy Kolejom Śląskim, ale najpierw chcą podpisania z marszałkiem rocznej umowy na świadczenie przewozów.

KŚ muszą obyć się bez pomocy PR
Fot. Rafał Wilgusiak

Pociągi Przewozów Regionalych od godziny 14.00 miały obsługiwać relacje Częstochowa - Piotrków Trybunalski, Częstochowa - Kielce, Kędzierzyn Koźle - Gliwice, Strzelce Opolskie - Gliwice, Kędzierzyn Koźle - Racibórz. - Mimo, że tak się nie stało pasażerowie na tym nie ucierpnią – zapewnia Witold Trólka, p.o. rzecznika prasowego Kolei Śląskich. – Linie te są obsługiwane przez nasze pociągi.

PR pomogą, ale...
Zarząd Przewozów Regionalnych wciąż deklaruje, że jest gotowy pomóc Kolejom Śląskim wydłużając niektóre obsługiwane przez siebie relacje na terenie ościennych województw – tak, aby kursowały też na Śląsku. - Wymaga to przeprowadzenia zmian w ruchu pociągów – również poprzez modyfikację rozkładów jazdy. Konieczne jest przygotowanie planu zapewnienia pełnej obsługi pociągów, których dotyczą zmiany – mówi Elżbieta Grudzień, członek zarządu Przewozów Regionalnych.

Obecnie cały tabor Przewozów Regionalnych zaplanowany został do obsługi przewozów pasażerskich na terenie innych województw. Ewentualne wykonanie dodatkowej pracy eksploatacyjnej wymaga przeprowadzenia niezbędnych procedur przygotowawczych. - Podejmując teraz jakiekolwiek działania dotyczące pomocy Kolejom Śląskim, musimy mieć przede wszystkim na uwadze utrzymanie ciągłości i bezpieczeństwa realizowanych przez naszą spółkę przewozów na terenie całego kraju – dodaje Elżbieta Grudzień, członek zarządu Przewozów Regionalnych.

Odrzucona oferta
Wcześniej Przewozy Regionalne proponowały już Kolejom Śląskim wypożyczenie lub kupno taboru, niestety taką ofertą Koleje Śląskie nie były zainteresowane. Jeszcze w maju, Przewozy Regionalne, przystąpiły do procedury przetargowej na dostarczenie 15 używanych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych – do remontu - dla Kolei Śląskich. Zarząd największej pasażerskiej spółki kolejowej w Polsce przedstawił śląskiemu przewoźnikowi samorządowemu ofertę zakupu takich pociągów. Wkrótce jednak Koleje Śląskie przedstawiły nowe warunki przetargu. - Po złożeniu przez nas oferty, zarząd Kolei Śląskich zmienił warunki przetargu i poinformował oferentów – w tym nas – że nadal zainteresowany jest zakupem EZT-ów, ale takich, które nie wymagają remontu i od razu nadają się do użycia w pracy eksploatacyjnej - mówi Paweł Stefański, członek zarządu Przewozów Regionalnych.

Zmienione zamówienie nadal dotyczyło zakupu 15 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych i podzielone zostało na 3 pakiety (po 5 jednostek). W odpowiedzi na to, zarząd Przewozów Regionalnych przedstawił kolejną ofertę – tym razem na dostawę 5 składów z ważnymi świadectwami sprawności technicznej, pozwalającymi tym pojazdom na realizację pracy do końca 2013 roku. W sierpniu Samorząd Województwa Śląskiego – jako właściciel spółki Koleje Śląskie – unieważnił postępowanie przetargowe. Swoją decyzję uzasadnił tym, że oferta Przewozów Regionalnych wykraczała poza ramy cenowe zamówienia. Do tego postępowania, poza Przewozami Regionalnymi nikt nie złożył oferty.

- Od tamtej pory nie otrzymaliśmy żadnego pytania ani od przedstawicieli województwa, ani od Kolei Śląskich w sprawie sprzedaży lub wypożyczenia taboru. W tej sytuacji, w celu ograniczenia kosztów naszej spółki w roku następnym – od 9 grudnia utrzymujemy w ruchu mniej taboru niż w poprzednim rozkładzie jazdy. Mimo to wydzierżawiliśmy już 8 EZT do wykorzystania ich przez Koleje Śląskie – dodaje Paweł Stefański, członek zarządu Przewozów Regionalnych.

Starania Sigmy Tabor
W ostatni piątek, a więc zaledwie na 2 dni przed startem obsługi wszystkich pasażerskich połączeń kolejowych w województwie przez Koleje Śląskie, z prośbą o wydzierżawienie 8 czynnych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych zwróciła się do Przewozów Regionalnych firma Sigma Tabor. Zobowiązana była ona dostarczyć pociągi śląskiemu przewoźnikowi samorządowemu – w ramach innego kontraktu. Przewozy Regionalne zaoferowały wydzierżawienie do końca lutego 2013 roku 8 jednostek typu EZT (równoważnym 8 lokomotywom i około 30 wagonom), które obecnie wykorzystywane są do przewozów pasażerskich świadczonych dla województwa śląskiego.