Samorząd Małopolski nie rezygnuje z PR

Samorząd Małopolski nie rezygnuje z PR

14 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Jeszcze kilka tygodni temu samorząd województwa małopolskiego zapowiadał pomysł stworzenia własnej spółki – Kolei Małopolskich i uniezależnienia się od usług Przewozów Regionalnych. Czy po grudniowych kłopotach Kolei Śląskich, zarząd województwa podtrzymuje deklaracje?

Samorząd Małopolski nie rezygnuje z PR
Fot. Kuba Batorowicz

O pomyśle utworzenia Kolei Małopolskich słychać od ponad pół roku. W lipcu 2012 r. opowiedział nam o nim Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa małopolskiego. Nieudany start Kolei Śląskich, jako przewoźnika, który zastąpił Przewozy Regionalne w obsłudze wszystkich połączeń w województwie śląskim, mógł jednak ostudzić plany samorządów, które chciały uniezależnienia od spółki Przewozy Regionalne. Czy tak się stało w Małopolsce?

- Z lekcji Kolei Śląskich, płynie też dla nas nauka – zauważa Piotr Odorczuk, kierownik biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. – Ale nie zamierzamy, w związku z sytuacją w sąsiednim województwie, rezygnować z naszych planów dotyczących rozwoju przewozów kolejowych. Zwłaszcza, że nasze plany różniły się od zamiarów województwa śląskiego – dodaje.

Założenie spółki Koleje Małopolskie wciąż jest prawdopodobne. Jednak, jak twierdzi Piotr Odorczuk, samo powołanie spółki nie oznacza, że jej celem będzie przejęcie połączeń. Małopolski samorząd nadal chce współpracować z Małopolskim Zakładem Przewozów Regionalnych, ale na nowych, przejrzystych zasadach współpracy. W planach samorządu jest też stworzenie Szybkiej Kolei  Aglomeracyjnej, która rozpocznie kursowanie w 2014 roku na liniach Trzebinia – Kraków – Tarnów, Sędziszów – Kraków – Podbory Skawińskie oraz MPL Kraków Balice – Kraków – Wieliczka Kopalnia.

- SKA to będą na razie tylko trzy połączenia. Będziemy chcieli połączyć kolej aglomeracyjną  z systemem transportu kolejowego w całym województwie. Ten projekt jest priorytetem. Aktualnie pracujemy nad zakupem taboru oraz budową parkingów – mówi Odorczuk.

Zobacz też: Małopolski samorząd zamierza kupić 20 pojazdów

Pasażerowie z Małopolski nie muszą więc obawiać się, że nastąpi „rewolucja” w przewozach kolejowych. Ewentualne zmiany będą ewolucyjne. Przynajmniej do czasu, aż samorząd sporządzi Plan Transportowy, na co ma czas do końca 2014 roku. Co się wydarzy później? – Trudno przewidzieć.

Jeśli powstanie spółka Koleje Małopolskie i jeśli będzie miała w planach przejmowanie połączeń obsługiwanych dziś przez PR, to też nie nastąpi to szybko. – Samo uzyskanie licencji na przewozy to przynajmniej rok czasu – przyznaje Piotr Odorczuk.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Ankieta PLK nt. sieciowego rozkładu jazdy Ankieta PLK nt. sieciowego rozkładu jazdy
Następny artykuł Niemcy planują prywatyzację Deutsche Bahn Niemcy planują prywatyzację Deutsche Bahn