Z raportu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o wykorzystaniu środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ubiegłym roku wynika, że w sektorze kolejowym zawarto 29 umów na łączną kwotę 10,4 mld zł. Oznacza to, że rozdysponowano zaledwie 52,6 proc. pieniędzy przyznanych przez UE na kolej w latach 2007-2013.
W 2013 r. Ministerstwo planuje przyspieszenie procesu kontraktacji środków w sektorze kolejowym. Zgodnie z aktualnymi prognozami planowane jest podpisanie ok. 40 umów na kwotę dofinansowania UE w wysokości ponad 9 mld zł.
Jako przykład zakończonej inwestycji MRR podaje budowę łącznicy do lotniska Okęcie wykonanej w ramach modernizacji linii kolejowej nr 8. Wartość dofinansowania z UE wyniosła 202 mln zł.
Trwa modernizacja 560 km km linii kolejowych. Docelowo zmodernizowanych zostanie około 600 km linii kolejowych m.in. Warszawa – Łódź, Warszawa – Gdynia, Kraków – Rzeszów. W ramach rozpoczętej w 2012 r. ścisłej współpracy z Komisją Europejską Polska uzyskała zgodę KE, przy spełnieniu określonych warunków, na realizację projektów rewitalizacyjnych oraz polegających na przebudowie miejsc niebezpiecznych (np. przejazdy kolejowe).
W programie Infrastruktura i Środowisko na dofinansowanie inwestycji w transport kolejowy w latach 2007-2013 przeznaczono 4,8 mld euro (ok. 20 mld zł).
Ministerstwo chwali się, że pieniądze z POIiŚ przeznaczone na kolej pozwoliły na m.in. przygotowania do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, modernizację kolejnych odcinków linii kolejowej E65 Warszawa-Gdynia oraz dokończenie budowy połączenia kolejowego z lotniskiem Okęcie w Warszawie.
Umowy o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych na lata 2007-2013 powinny być podpisane do końca tego roku, natomiast pieniądze te można wydawać do końca 2015 r.