Łódzkie odnawia tabor

Łódzkie odnawia tabor

07 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do końca kwietnia 2014 r. do Łodzi trafią trzy kolejne składy modernizowane przez ZNTK Mińsk Mazowiecki i Pesę. To jednak nie koniec planów łódzkiego samorządu w zakresie inwestycji taborowych.

Łódzkie odnawia tabor
Fot. Kasper Fiszer

Zmodernizowane składy dołączą do jeżdżącego od lutego po torach województwa zestawu EN57AL-1769, pierwszego dostarczonego w ramach wartego niemal 34,4 mln zł kontraktu.

Nie będą to jednak jedyne zmiany w taborze kursującym po regionie. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego planuje modernizację kolejnych jednostek serii EN57.

– W najbliższej przyszłości planowana jest modernizacja jeszcze dwóch EZT będących własnością województwa – mówi Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ. Na razie nie wiadomo jeszcze, który zakład wykona naprawy.

Rozszerzone rewizje

Oprócz kompleksowych modernizacji urząd finansuje także tzw. estetyzacje składów, które odbywają się podczas planowych napraw rewizyjnych. – Poza pracami przeprowadzonymi w ramach standardowej rewizji, estetyzacja obejmuje wymianę siedzeń na tapicerowane wraz z podłokietnikami, uchwytów oraz okien – wyjaśnia Jacek Grabarski. – Standardowe okna zostały zastąpione przesuwnymi oknami pakietowymi – dodaje.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy odświeżono w ten sposób już pięć składów. – Są to jednostki o numerach 1018, 1278, 1418, 1451 i 1423. Są one własnością operatora, spółki Przewozy Regionalne – wylicza Jacek Grabarski. Niebawem do remontu o podobnym charakterze trafią kolejne cztery zespoły, tym razem należące do województwa. – Obecnie urząd nie podejmuje działań w zakresie estetyzacji kolejnych egzemplarzy taboru stanowiącego własność operatora – zaznacza.

Standard się podnosi

W ostatnich latach wojewódzki tabor regularnie wzbogaca się o gruntownie zmodernizowane jednostki EN57 z napędem asynchronicznym, klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej i z podniesioną do 120 km/h prędkością maksymalną. Przy każdym z foteli znajduje się gniazdko elektryczne, a w toaletach zastosowano obieg zamknięty. Pojazdy są przystosowane do przewozu niepełnosprawnych. Cała przestrzeń składu objęta jest monitoringiem.

Różne oznaczenia...

W latach 2010-2011 do ruchu weszły trzy pochodzące z byłej Jugosławii pojazdy po modernizacji w Mińsku Mazowieckim – są to egzemplarze EN57AKM-3003, 3004 i 3005 (składy o numerach 3001 i 3002 jeżdżą w Kolejach Mazowieckich). W latach 2011 i 2012 cztery ezety wyremontował Newag. Jeden z nich został oznaczony jako EN57AKŁ-1226, pozostałym – 1042, 1452 i 1479 – nie zmieniono oznaczenia serii. W składach tych zastosowano kilka innowacji: rolety zostały zastąpione przez przyciemniane szyby, a w miejsce klasycznych drzwi zamontowano odskokowo-przesuwne. Pudła wagonów pozbawione są ryfli.

Dostarczony w lutym 2013 r. przez ZNTK Mińsk Mazowiecki skład, wyróżniający się zmienioną ścianą czołową z LED-owymi światłami, dostał jeszcze inny symbol serii – EN57AL. Choć zakres wykonanych prac jest bardzo podobny do tego realizowanego w poprzednich projektach, zmieniono niektóre detale wyposażenia. W przedziałach pasażerskich zostały zamontowane inne, miększe fotele oraz składane wieszaki rowerowe. Stanął także automat do sprzedaży napojów i drobnych przekąsek

REGIO i interREGIO

Wszystkie osiem zmodernizowanych jednostek jeździ głównie na trasie Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Sieradz. Pojazdy obsługują też dofinansowane przez UMWŁ pociągi interREGIO, które łączą Łódź Kaliską z Warszawą przez Skierniewice. Na tę ostatnią trasę wyjeżdżają także wyremontowane kilka lat temu w ramach programu SPOT ezety serii EN57-2000, które trafiły do Łódzkiego Zakładu Przewozów Regionalnych w 2012 r.