Ostatnie pozwolenia na przebudowę linii Warszawa - Łódź

Ostatnie pozwolenia na przebudowę linii Warszawa - Łódź

11 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP PLK kontynuują prace modernizacyjne na linii z Warszawy do Łodzi. W Urzędzie Wojewódzkim zostały złożone kolejne wnioski na budowę dla szlaków Warszawa Włochy – Pruszków, Pruszków - Grodzisk Mazowiecki, Grodzisk Mazowiecki – Żyrardów oraz stacji Pruszków i Grodzisk Mazowiecki.

Ostatnie pozwolenia na przebudowę linii Warszawa - Łódź
Fot. Dominik Skudlarski

W czerwcu 2013 r. wznowiono modernizację linii Warszawa – Skierniewice. Wznowienie prac było możliwe dzięki zawarciu porozumień, na mocy których liderem konsorcjum wykonawców w miejsce upadłego PNI zostało Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Będzie ono odpowiedzialne za dokończenie prac na odcinkach przebiegających przez miasta: Pruszków, Piastów, Brwinów i Grodzisk Mazowiecki.

W ramach prowadzonych dotychczas prac modernizacyjnych zakończono roboty torowe między Skierniewicami, a Radziwiłłowem Mazowieckim oraz na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Włochy.

-  W tym roku planujemy rozpoczęcie prac na odcinkach związanych z funkcjonowaniem pociągu Pendolino od stacji Warszawa Włochy do Grodziska Mazowieckiego oraz kontynuację prac na odcinkach już rozpoczętych – informuje Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Obecnie trwają prace na stacji Żyrardów, szlaku Żyrardów - Radziwiłłów Mazowiecki oraz na stacji Radziwiłłów Mazowiecki. Na stacji Żyrardów prowadzona jest kompleksowa modernizacja układu torowego. Powstaną tam dwa perony, jedno- oraz dwukrawędziowy. Zdemontowana zostanie istniejąca kładka nad torowiskiem, którą zastąpi nowe przejście podziemne. Istniejące już przejście podziemne będzie przebudowane i wyremontowane. Zmodernizowana zostanie sieć trakcyjna, automatyka, telekomunikacja oraz odwodnienia torowisk.

Natomiast prace modernizacyjne na odcinku Żyrardów – Radziwiłłów Mazowiecki zostały rozpoczęte z początkiem czerwca tego roku. Zakres robót obejmuje: opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych, ziemnych, torowych, odwodnieniowych, wyposażenia w urządzenia automatyki i telekomunikacji oraz wymianę sieci trakcyjnej. Ponadto zostaną przebudowane bądź wyremontowane istniejące mosty, a dotychczasowe perony wyspowe m.in. na przystanku osobowym Sucha Żyrardowska będą zastąpione naprzemianległymi peronami jednokrawędziowymi. Trwa budowa drugiego peronu w Jesionce. W ramach prac powstanie też dwupoziomowe skrzyżowanie linii kolejowej z drogami w Chylicach.

Po modernizacji prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie do 160 km/h, dzięki czemu czas przejazdu ze stolicy do Skierniewic skróci się z 41 do 30 minut, a podróż do Łodzi zajmie niewiele ponad 70 minut. Prędkość pociągów towarowych wzrośnie do 120 km/h.

Zakończenie prac na odcinku Warszawa Zachodnia - Grodzisk Mazowiecki przewidziano na IV kwartał 2014. Ostateczne zakończenie kontraktu jest planowane na III kwartał 2015 roku. Modernizacja ponad 57 kilometrowego odcinka Warszawa Zachodnia – Skierniewice (Miedniewice) będzie kosztowała ponad 1 mld zł.