Transport miejski Metro i tramwaje wypierają autobusy ze stolicy

Metro i tramwaje wypierają autobusy ze stolicy

27 grudnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Podczas grudniowej wymiany doświadczeń w Kłajpedzie, w ramach unijnego programu Involve, pracownicy ZTM przybliżyli zagranicznym partnerom m.in. ewolucję systemu transportowego w Warszawie. 

Metro i tramwaje wypierają autobusy ze stolicy
Fot. Dominik Skudlarski

Jak podkreśla Zarząd Transportu Miejskiego, system jest systematycznie dostosowywany do zmieniających się warunków: nowych potrzeb mieszkańców, zmieniających się punktów początkowych i końcowych  podróży (nowe centra handlowe, nowe miejsca pracy, nowe miejsca zamieszkania), zmian w zatłoczeniu ulic oraz – co istotne – do stale  rozbudowywanej infrastruktury komunikacyjnej (w szczególności prowadzącej do metra).

W czasie warsztatu na Litwie przeanalizowano ewolucję układu komunikacyjnego dla zespołu osiedli Nowodwory i Tarchomin.

W latach siedemdziesiątych, gdy stopień urbanizacji w tym rejonie był niewielki, po osiedlach kursowały autobusowe linie lokalne. W miarę rozwoju zabudowy, w latach osiemdziesiątych, pojawiały się pierwsze międzydzielnicowe linie dojeżdżające do odległych obszarów miasta. Lata dziewięćdziesiąte to dekada ekspansji autobusowych linii „czerwonych” (przyspieszonych i ekspresowych) łączących Nowodwory i Tarchomin z centrum miasta. XXI wiek przynosi jednak działanie odwrotne – z uwagi na wydłużanie I linii metra na północ miasta, wiele autobusów o długich trasach traci na znaczeniu i jest sukcesywnie skracanych, aby pasażerów dowieźć jak najszybciej do najbliższych stacji metra.

Zmiany na Nowodworach i Tarchominie są doskonałym przykładem ewolucji układu komunikacyjnego. Zaczyna się ona od linii autobusowych lokalnych, następnie wprowadzane są linie łączące z dalszymi częściami miasta, obsługiwane często przez autobusy przegubowe. W miarę rozwoju sieci wysoko wydajnych środków transportu (metro) w wielu przypadkach linie te są skracane oraz zastępowane komunikacją szynową. Równolegle może także zachodzić proces uruchamiania innego rodzaju transportu szynowego (tramwaju), który zastępuje dotychczasowe linie autobusowe w rozwijającym się rejonie. Wystarczy wspomnieć o realizowanym przez miasto projekcie rozbudowy trasy tramwajowej na Tarchomin (od Trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie do pętli Mehoffera).

Oprócz pracowników ZTM, w warsztacie wzięli udział także przedstawiciele Litwy z Kłajpedy i Wilna oraz Czech z Pragi, którzy zaprezentowali własne rozwiązania pozwalające udoskonalić komunikację miejską.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Włochy: niespiesznie wokół Etny Włochy: niespiesznie wokół Etny
Następny artykuł We Wschowie tęsknią za pociągami We Wschowie tęsknią za pociągami