PKP SA nadal mają kontrolę nad PKP Cargo

PKP SA nadal mają kontrolę nad PKP Cargo

28 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Nie są prawdziwe zarzuty jakoby w wyniku zbycia pakietu 17 proc. akcji, PKP S.A., a pośrednio Skarb Państwa, utracił uprawnienia kontrolne nad PKP Cargo – przekonuje PKP SA w wydanym przez spółkę oświadczeniu w sprawie prywatyzacji PKP Cargo.

PKP SA nadal mają kontrolę nad PKP Cargo
Fot. Piotr Celiński

W odpowiedzi na pojawiające się kontrowersje dotyczące prywatyzacji spółki PKP Cargo, Polskie Koleje Państwowe S.A. wydały  oświdczenie, w którym informują, że:

„prywatyzacja PKP Cargo S.A. jest prowadzona zgodnie z zapisami ustawy z 8 września 2000 o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Ponadto, prywatyzacja PKP Cargo ujmowana była w strategicznych planach sporządzanych zarówno na poziomie PKP S.A., jak i Rady Ministrów m.in. w Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013, przyjętej uchwałą Rady Ministrów Nr 66/2007 z dnia 17 kwietnia 2007 r.

Zgodnie z zapisami wyżej wymienionej Ustawy środki uzyskane z prywatyzacji mają służyć spłacie zadłużenia PKP. Dzięki przeprowadzonym z sukcesem prywatyzacjom obecny zarząd PKP S.A. zdołał obniżyć zadłużenie netto z ok. 3,8 mld zł na początku 2012 roku do ok. 1 mld zł obecnie.

Dzięki ostatniej transakcji sprzedaży akcji PKP Cargo udało się uzyskać 583,5 mln zł. Zgodnie z Ustawą 87,5 mln PLN trafi do pracowników i byłych pracowników PKP za pośrednictwem Funduszu Własności Pracowniczej.

Nie są prawdziwe zarzuty jakoby w wyniku zbycia pakietu 17 proc. akcji, PKP S.A., a pośrednio Skarb Państwa, utracił uprawnienia kontrolne nad PKP Cargo. Zgodnie z zapisami Statutu towarowego przewoźnika, PKP S.A., schodząc poniżej 50 proc. udziałów, utrzymała uprawnienia zapewniające jej możliwość powoływania i odwoływania większości członków Rady Nadzorczej. Pozycję PKP S.A. wzmacnia dodatkowo zapis dotyczący ograniczenia wykonywania przez innych niż PKP S.A. akcjonariuszy Spółki prawa głosu z akcji reprezentujących więcej niż 10 proc. ogólnej liczby głosów w Spółce. Rzeczony Statut jest dokumentem powszechnie dostępnym. Należy przy tym zaznaczyć, że w wielu spółkach (bezpośredni lub pośredni) udział Skarbu Państwa wynosi ok. 33 proc. ogółu akcji (dotyczy to np. PZU, GPW, KGHM, PKO BP, PKN Orlen).
Wśród akcjonariuszy PKP Cargo znaleźli się akcjonariusze stabilni, przewidywalni i długoterminowi, tacy jak np. EBOiR. Akcjonariat PKP Cargo jest rozdrobniony, a akcje Spółki posiada wielu inwestorów z całego świata.

Ostatnia sprzedaż akcji PKP Cargo z 17 czerwca br. przeprowadzona została przy stosunkowo niewielkim wskaźniku dyskonta do zamknięcia kursu z dnia poprzedzającego transakcję. Jest to standardowa miara określająca wycenę tego typu transakcji na rynku kapitałowym. W przypadku transakcji zbycia 17 proc. akcji PKP Cargo dyskonto wyniosło 4,14 proc. (tzn. cena sprzedaży akcji w tej transakcji była o 4,14 proc. niższa niż kurs zamknięcia z dnia 16.06). Od początku roku w Europie przeprowadzono 28 tego typu transakcji o podobnej wielkości, przy czym średnie dyskonto wyniosło 5,0 proc. Na rynku polskim od początku 2013 przeprowadzono 8 tego typu transakcji a średnie dyskonto wyniosło 8,0 proc.

Prywatyzacja towarowego przewoźnika została przeprowadzona przy zachowaniu najwyższych światowych standardów i prowadzona była przy doradztwie renomowanych banków inwestycyjnych i doradców prawnych. Prywatyzacja przez giełdę jest postrzegana jako najbardziej transparentny model prywatyzacji.”