Trudny rok przed BCT?

Trudny rok przed BCT?

19 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Bieżący rok może być trudny dla Bałtyckiego Terminala Kontenerowego m.in. ze wzlgędu na wprowadzenie dyrektywy siarkowej oraz przesunięcia części ładunków głównego klienta BCT do Gdańska.

Trudny rok przed BCT?
Fot. A. Leszek-Wanielewska/BCT

Bałtycki Terminal Kontenerowy przeładował w pierwszych dwóch miesiącach 2015 roku 69 034 TEU, o 3 proc. mniej niż w tym samym okresie roku 2014. W styczniu z kolei przeładowano 33 202 TEU, co oznacza wzrost o 6,2 proc. w stosunku do stycznia ubiegłego roku.

– W ubiegłym roku zanotowaliśmy rekordowy, ponad 20-procentowy wzrost przeładunków. W niektórych miesiącach wyniki były prawie 35 proc. wyższe niż rok wcześniej – mówi Krzysztof Szymborski, prezes BCT. – Realnie oceniając rynek wiemy, że tak dobry rok nie zdarza się często w naszej branży i obecnie staramy się utrzymać swoją pozycję na rynku, niespecjalnie myśląc o ponadprzeciętnych wynikach – dodaje.

Rok 2015 może być trudny dla Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego – poza wprowadzeniem w życie dyrektywy siarkowej, która zmusza armatorów do stosowania droższego, odsiarczonego paliwa, powstanie sojuszu 2M spowoduje przesunięcie części ładunków głównego klienta BCT – linii MSC do Gdańska.

– Wprowadzenie dyrektywy siarkowej nie zmniejszyło wolumenu obrotów w portach naszego regionu, gdyż zbiegło się ono z dużym spadkiem cen ropy na świecie – tłumaczy prezes Szymborski. – Natomiast współpraca MSC z Maersk Line doprowadzi do zauważalnego odejścia części ładunków z Gdyni już w tym roku. Jak na razie mówimy o tych na kierunku dalekowschodnim, bowiem  nie wszystkie kontenery MSC od razu zostaną przesunięte na wspólny serwis obu armatorów. Z drugiej strony sprzyja nam z dobrze prosperująca polska gospodarka i to, że nie jesteśmy mocno zaangażowani w tranzyt do Rosji, dotknięty konsekwencjami konfliktu na Ukrainie – dodaje.

W BCT trwają również inwestycje mające zarówno zwiększyć potencjał przeładunkowy terminalu, jak i efektywność prowadzonych operacji. Do uruchomionych na początku roku dwóch nowych suwnic w lipcu dołączą dwie kolejne. Na początku marca uruchomiono system informatyczny EDI, który pozwala na przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy terminalem a jego klientami. Wdrażany jest również system pozycjonowania kontenerów, co pozwoli na zwiększenie szybkości przeładunków.