Łódź Fabryczna: pierwsze tory już na stacji

Łódź Fabryczna: pierwsze tory już na stacji

31 lipca 2015 | Źródło: Tines
PODZIEL SIĘ

Po budowie nawierzchni bezpodsypkowej w tunelu przyszedł czas na montaż pierwszych torów na stacji. W obszarze peronów ułożonych zostanie 3 km torów. Obecnie trwa układanie pierwszych 30-metrowych szyn między peronem trzecim a czwartym.

Łódź Fabryczna: pierwsze tory już na stacji
Fot. Tines

Pierwsze testy i próby eksploatacyjne rozpoczną się pod koniec 2015 roku. Dopiero wyniki jazd próbnych oraz testy systemów sterowania i bezpieczeństwa, a także odbiory techniczne pozwolą określić dokładny termin startu regularnych połączeń.

Powstające na stacji tory układane są na nawierzechni bezpodsypkowej

– Jej zaletą jest wytrzymałość, a także ograniczenie prac związanych z utrzymaniem do minimum, co pozwala na ograniczenie kosztów przyszłej eksploatacji. W Europie Zachodniej rozwiązania te stosowane są już od 30 lat i zbierają bardzo pozytywne recenzje – podkreśla Tomasz Szuba, prezes Tinesa.

Sam budynek dworca będzie złożony z 3 poziomów. Na parterze znajdzie się 8 przystanków autobusowych i dworzec tramwajowy z 4 peronami. Na drugim poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi oraz pomieszczeniami biurowymi. Dla pasażerów powstanie tutaj wielostanowiskowy przystanek autobusów międzymiastowych. Na trzecim poziomie, 16,5 metra pod powierzchnią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami oraz 960 miejsc parkingowych. Nowa stacja będzie mogła obsłużyć nawet do 200 tys. pasażerów dziennie.

Tak przebudowany dworzec w przyszłości będzie mógł stać się częścią linii średnicowej, przebiegającej pod centrum Łodzi, prowadzącej pociągi regionalne i pociągi dużych prędkości. W momencie stworzenia układu podziemnych tuneli, łączącego dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską w przyszłości będzie możliwe powstanie ciągłej linii kolei dużych prędkości zwanej „Y” (Warszawa – Łódź – Poznań, Warszawa – Łódź – Wrocław), która nada węzłowi Łódź Fabryczna charakter międzynarodowy. Dzięki temu skróceniu ulegnie podróż z Warszawy do Wrocławia i Poznania oraz dalej do Pragi i Berlina. Budowa nowego dworca Łódź Fabryczna to obecnie największa inwestycja kolejowa w Europie. Będzie to jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu na Starym Kontynencie.