Osiem projektów fazowanych PLK i PKM otrzymało wsparcie z UE

Osiem projektów fazowanych PLK i PKM otrzymało wsparcie z UE

06 listopada 2015 | Autor: RW | Źródło: CUPT
PODZIEL SIĘ

W ostatnich tygodniach Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło 8 umów o dofinansowanie kolejowych projektów fazowanych, czyli rozpoczętych w perspektywie 2007-2013 i kontynuowanych w obecnej na lata 2014-2020. Beneficjentami są PKP Polskie Linie Kolejowe i Pomorska Kolej Metropolitalna. Ich całkowita wartość wynosi blisko 4,128 mld zł, zaś kwota unijnego dofinansowania to ok. 2,5 mld zł.

Osiem projektów fazowanych PLK i PKM otrzymało wsparcie z UE
Fot. Rafał Wilgusiak

Przedsięwzięcia, które otrzymały dotację dotyczą modernizacji linii E30, E59, E65, E75, Warszawa-Łódź, Warszawa-Radom, a także rozbudowy PKM i poprawy dostępności kolejowej do Portu Gdańsk. Wśród nich są:

1. Modernizacja linii kolejowej Wrocław - Poznań na odcinku Czempiń - Poznań (faza II) o wartości całkowitej ponad 567,45 mln zł (dofinansowanie UE to  342,41 mln zł).

Inwestycja pozwoli na sfinalizowanie modernizacji 32-kilometrowego odcinka linii i przystosowanie jej do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. W efekcie wszystkich przeprowadzonych prac na odcinku Wrocław - Poznań skróci się czas podróży od ok. 41 minut w przypadku pociągów dalekobieżnych do ok. 10 minut w przypadku pociągów regionalnych.

2. Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa - Białystok - granica z Litwą odcinek Warszawa Rembertów -Zielonka -Tłuszcz (Sadowne) – etap I. Wartość całkowita wynosi ponad 690,5mln zł, zaś dofinansowanie UE to ponad 445,5 mln zł.

Prace prowadzone w ramach inwestycji obejmą przebudowę linii kolejowej na odcinku 34 kilometrów.

3. Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa - Gdynia w zakresie warstwy nadrzędnej LCS, ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego – faza II. Wartość inwestycji to 254 mln zł, zaś dofinansowanie wynosi ponad 175,3 mln zł.

Przedsięwzięcie obejmuje na obszarze modernizowanej linii kolejowej nr 9 i 202, (na długości 338 kilometrów) prace związane z budową zasilania układu trakcyjnego i zabudową w obrębie 8 lokalnych centrów sterowania (LCS): Nasielsk, Ciechanów, Działdowo, Iława, Malbork, Tczew, Gdańsk i Gdynia oraz urządzeń ERTMS/ETCS/GSM-R i urządzeń DSAT.

4. Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) –etap I. Wartość całkowita to ponad 151mln zł, dofinansowanie UE wynosi ponad 80,4 mln zł.

Poprawa dostępności kolejowej do portu w Gdańsku wpłynie na planowany wzrost jego zdolności przeładunkowych po stronie lądu w 2017 r. (0,07 mln ton/rok) oraz wzrost przepustowości linii kolejowej do portu (150 par pociągów/dobę). Pierwsza faza obejmuje modernizację odcinka linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański –Gdańsk Port Północny (o długości 11 km), budowę nowych oraz przebudowę istniejących obiektów budowlanych oraz sieci i urządzeń.

5. Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - etap II. Wartość całkowita wynosi blisko 288 mln zł, zaś dofinansowanie UE to ponad 153 mln zł.

Zakres rzeczowy drugiego etapu obejmuje całość prac związanych z budową 1 mostu i modernizacją 1 mostu na linii nr 201 oraz budową wiaduktu pod linią nr 965. Ponadto faza ta przewiduje budowę: 4 mostów kolejowych w torze 201 wraz z dostosowaniem tych obiektów do pełnienia funkcji przejścia dla zwierząt oraz wiaduktu kolejowego w torze 202. Zmodernizowana zostanie linia kolejowa nr 226 oraz wykonane będą m.in. zabudowy LCS Gdańsk. Zostaną także przeprowadzone kompleksowe prace związane z zabudową urządzeń ERTMS/ETCS poziom 1.

6. Modernizacja linii kolejowej E30/C-E 30, odcinek Kraków - Rzeszów, etap III -faza II. Wartość całkowita wynosi ponad 811mln zł, a dofinansowanie UE to 482,3 mln zł.

Inwestycja jest kontynuacją projektu obejmującego przebudowę linii kolejowej nr 91 na odcinku Kraków - Rzeszów. Długość odcinka objętego fazą drugą to 14 km, natomiast cały projekt obejmuje modernizację 138 km. Projekt ma na celu usprawnienie transportu pasażerskiego, poprawę stanu środowiska w otoczeniu linii oraz zwiększenie stopnia wykorzystania transportu kolejowego w transporcie pasażerskim.

7. Pomorska Kolej Metropolitalna (etap I) - rewitalizacja Kolei Kokoszkowskiej - faza II. Wartość całkowita to blisko 49mln zł, a dofinansowanie UE: ponad 32,2 mln zł.

Zakres obydwu etapów inwestycji obejmuje budowę dwutorowej linii kolejowej o długości prawie 17 km: od stacji Gdańsk Wrzeszcz, przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, do włączenia się w istniejącą linię kolejową nr 201 (Gdynia - Kościerzyna) w kierunku Gdyni, wraz z niezbędnymi obiektami inżynieryjnymi. W fazie II inwestycji wybudowane będą przystanki Gdynia Karwiny oraz Gdynia Stadion. Planowane jest także uruchomienie regularnej relacji kolejowej Gdańsk Główny - Port Lotniczy Gdańsk - Gdynia Główna.

8. Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie - Radom (LOT A, B, F) - faza I. Wartość całkowita to blisko 49 mln zł, a dofinansowanie UE osiągnie ponad 32,2 mln zł.

Zakres inwestycji obejmuje modernizację 49 km linii kolejowej i budowę 17 przejść dla zwierząt, a w szczególności opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót na odcinku objętym LCS Warszawa Okęcie i LCS Radom, budowę zintegrowanego systemu sterowania i kierowania ruchem kolejowym, a także zarządzanie projektem i jego nadzór.