Andrzej Duda: chcemy, aby Polska stała się centrum logistycznym dla chińskich inwestycji

Andrzej Duda: chcemy, aby Polska stała się centrum logistycznym dla chińskich inwestycji

24 listopada 2015 | Autor: RW | Źródło: Kancelaria Prezydenta RP
PODZIEL SIĘ

Projekt "Jednego Pasa, Jednej Drogi", zakładający budowę i modernizację sieci połączeń lądowych i morskich między UE a Chinami to wielka szansa dla rozwoju państw Azji i Europy, w tym Polski. – Polskie władze i przedsiębiorstwa są bardzo zainteresowane inwestycjami planowanymi w ramach tego ambitnego projektu – powiedział prezydent Andrzej Duda na wczorajszym otwarciu Polsko-Chińskiego Forum Gospodarczego w Szanghaju.

Andrzej Duda: chcemy, aby Polska stała się centrum logistycznym dla chińskich inwestycji
Fot. prezydent.pl

Polska może odegrać w nim kluczową rolę dzięki swemu położeniu geograficznemu oraz dzięki doświadczonym biznesom z różnych branż. Warto przypomnieć, że częścią Nowego Jedwabnego Szlaku są uruchomione w 2013 roku kolejowe połączenia towarowe łączące Łódź i Chengdu oraz Suzhou i Warszawę. Projekt "Jednego Pasa, Jednej Drogi" zakłada dalszą rozbudowę bezpośrednich połączeń kolejowych z Chin do Unii Europejskiej.

Strona chińska już rok temu wyraziła zainteresowanie rozbudową lub nawet budową nowych terminali transportowych w Polsce, które docelowo mają stać się centrami logistycznymi Nowego Jedwabnego Szlaku na Europę Środkową oraz Północną. Ważne jest, aby polskie władze centralne wspólnie z samorządami wykorzystały szansę, którą daje ta koncepcja.

Swoją wizję realizuje również PKP Cargo, które w tym roku pozyskało nowe kontrakty na kompleksową obsługę logistyczną przewozu kontenerów z Chin do Europy - z prowincji Henan, Syczuan i Yunnan do Niemiec i Holandii. To łącznie siedem połączeń w tygodniu, z perspektywą rozwoju do dziesięciu. Ponadto, grupa PKP Cargo w połowie tego roku podpisała z chińskim Zhengzhou International Hub umowę, przewidującą wspólne inwestycje w Małaszewiczach w ramach Nowego Szlaku Jedwabnego. Tamtejsze centrum logistyczne ma zostać w przyszłości rozbudowane, by móc przeładowywać większe wolumeny kontenerów z Chin do Europy. PKP Cargo chce także świadczyć dodatkowe usługi logistyczne, np. magazynowanie i konfekcjonowanie towarów, a także rozwijać połączenia w odwrotnym kierunku.

– Nasze kraje łączy już wiele, ale chciałoby się powiedzieć: powinno nas łączyć dużo więcej – powiedział Andrzej Duda. – Jestem przekonany, że już niedługo prezesi chińskich spółek, chcąc zainwestować w Europie, najpierw pomyślą o Polsce – zaznaczył.

Dodał, że chcemy, by nowy Jedwabny Szlak przebiegał przez Polskę i by nasz kraj stał się centrum logistycznym dla przyszłych inwestycji chińskich.

– Chcielibyśmy współpracować z chińskimi firmami i chińską gospodarką dla rozwoju polskiego państwa, UE i wszystkiego tego, co łączy Polskę i Europę z Chinami – zapowiedział Andrzej Duda. – Chcielibyśmy także, aby Chińczycy poznali w pełni jakość naszych rodzimy towarów – dodał.

Na późniejszej konferencji prasowej prezydent Duda powiedział, że akces Polski do Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB) to zdecydowany krok w kierunku idei "Jednego Pasa, Jednego Szlaku". – To w moim przekonaniu ze strony Polski wyraźne pokazanie, że chcemy być poważnym partnerem w tym ogromnym przedsięwzięciu. Być poważnym partnerem, czyli być swoistymi wrotami Chin do Europy – zaznaczył prezydent.

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych to nowa chińska inicjatywa, która ma być alternatywą dla międzynarodowych instytucji finansowych zdominowanych przez USA, jak Bank Światowy czy Międzynarodowy Fundusz Walutowy, oraz motorem inwestycji infrastrukturalnych i rozwoju gospodarczego Chin. Kapitał założycielski banku ma wynieść 100 mld dolarów, a największymi udziałowcami będą: Chiny (ok. 30 proc. udziałów), Indie (7,5 proc. udziałów) oraz Rosja (5,9 proc. udziałów). Siła głosu każdego państwa członkowskiego ma być uzależniona od jego wkładu.

Na zakończenie forum podpisano osiem umów. Są to umowy eksportowe dotyczące np. polskich wyrobów mleczarskich, współpracy naukowo technicznej z polskimi uczelniami i centrami badawczo-rozwojowymi. Kolejna umowa ma wspierać rozwój eksportu polskich produktów rolniczych przez największą w Chinach platformę internetową. 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł NIK negatywnie o funkcjonowaniu Grupy PKP NIK negatywnie o funkcjonowaniu Grupy PKP
Następny artykuł UTK uznał FLIRT-a dla ŁKA za pojazd w pełni zgodny z TSI UTK uznał FLIRT-a dla ŁKA za pojazd w pełni zgodny z TSI