PKP S.A. od kilku lat dostosowuje swoje dworce do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na największych obiektach właśnie wprowadzono kolejne udogodnienie. Osoby głuche oraz słabo słyszące mogą teraz łatwiej korzystać z dostępnych na dworcu usług dzięki pomocy Tłumacza Migam.
PKP S.A., Fundacja Grupy PKP i Migam „RKPK” uruchomiły pilotażowy projekt tłumaczeń języka migowego online. Z rozwiązania, wprowadzonego z myślą o osobach Głuchych i słabo słyszących, można już korzystać na 10 największych dworcach kolejowych. Osoba chcąca uzyskać informację w języku migowym może zgłosić się do InfoDworca – specjalnego punktu dedykowanego pomocy podróżnym. Wystarczy pokazać jego pracownikowi międzynarodowy znak pomocy osobom niesłyszącym. Obsługa InfoDworca udziela wówczas niezbędnej pomocy, dzięki połączeniu z tłumaczem języka migowego online na swoim tablecie.
– Chcemy, żeby dworce kolejowe były przyjazne wszystkim grupom podróżnych. Coraz więcej obiektów jest dostosowywanych do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Likwidujemy bariery architektoniczne, wprowadzamy udogodnienia takie jak windy, pętle indukcyjne, ścieżki prowadzące czy tablice w języku Braille’a. Współpracujemy również ze Stowarzyszeniem „Integracja”, które przeprowadziło dla nas audyt dworców i wskazało na potrzeby konkretnych rozwiązań. Tłumacze języka migowego to kolejny krok w kierunku poprawy funkcjonalności dworców – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A.
Usługa dostępna jest przez 7 dni w tygodniu, w godzinach otwarcia InfoDworców (7.00-21.00). Obecnie można skorzystać z niej na dworcach: Bydgoszcz Główna, Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Poznań Główny, Katowice, Kraków Główny, Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Wrocław Główny oraz Warszawa Zachodnia. W styczniu do grupy tej dołączą dwa kolejne obiekty: Szczecin Główny i Gliwice.
W dalszej perspektywie usługa może zostać wprowadzona również w pozostałych miejscach związanych z obsługą podróżnych – w kasach i pociągach obsługiwanych przez przewoźnika Grupy PKP.
Szczegółowe informacje o pomocy tłumacza MIGAM można znaleźć na stronie: www.pkp.pl/migam. Dostępny jest również film informacyjny:
Pomoc tłumacza języka migowego to rozwiązanie zaproponowane przez firmę Migam "RKPK" która zwyciężyła w Konkursie na innowacje „Startup Round”, organizowanym w tym roku przez PKP S.A., Fundację Grupy PKP, Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości i „Business Link Poland”. Założeniem konkursu było opracowanie rozwiązania poprawiającego komfort, dostępność i bezpieczeństwo dworców kolejowych, w szczególności w zakresie osób o ograniczonej mobilności.
W najbliższych miesiącach planowane są kolejne edycje konkursu.