Szczecin wybuduje węzły przesiadkowe przy przystankach SKM

Szczecin wybuduje węzły przesiadkowe przy przystankach SKM

14 grudnia 2017 | Źródło: UM Szczecin/ŁK
PODZIEL SIĘ

Szczecin planuje budowę węzłów przesiadkowych przy przystankach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Na terenie całego miasta powstanie nowoczesna infrastruktura łącząca kolej z komunikacją publiczną oraz parkingami dla rowerów i samochodów.

Szczecin wybuduje węzły przesiadkowe przy przystankach SKM
Fot. Ryszard Jakimowicz

Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego w imieniu gminy Szczecin wybuduje 26 z 40 węzłów przesiadkowych Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.  Wartość przedsięwzięcia to 98 milionów złotych, budowa całej SKM pochłonie 740 milionów.

– Budujemy spójny system transportu publicznego w metropolii szczecińskiej. Współpraca wszystkich partnerów tego przedsięwzięcia pozwoli stworzyć lepsze warunki podróżowania dla mieszkańców ponad pół milionowego  obszaru metropolitalnego – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

13 grudnia 2017 roku prezydent Krzystek w udzielił pełnomocnictwa SSOM-owi na realizację Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej w zakresie budowy 26 węzłów przesiadkowych na terenie stolicy województwa zachodniopomorskiego.  SSOM będzie tym samym pełnił rolę inwestora zastępczego gminy dla tej ważnego elementu budowy całej Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego jest liderem projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Partnerami są PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Województwo Zachodniopomorskie, gminy: Szczecin, Police, Gryfino, Goleniów, Kobylanka, Stargard oraz Miasto Stargard. Wartość przedsięwzięcia, obejmującego modernizację linii kolejowych oraz przebudowę i budowę węzłów przesiadkowych, wynosi 740 milionów złotych, z czego 85 procent, czyli 512 milionów złotych będzie pochodzić z dofinansowania unijnego. Resztę pokryją proporcjonalnie partnerzy projektu. W sumie na terenie Szczecina pojawi się 26 z 40 dla całej SKM węzłów przesiadkowych.

– Każdy z nich będzie połączeniem przystanku kolejowego, modernizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, z budowanym przez nas przystankiem komunikacji miejskiej oraz parkingiem rowerowym i samochodowym w modelu park&ride, bike&ride – tłumaczy Roman Walaszkowski, dyrektor SSOM. – W sumie 630 miejsc parkingowych dla rowerów i 1879 dla samochodów osobowych.

Szczecińska Kolej Metropolitalna to projekt, który obejmuje m.in. modernizację linii kolejowej nr 406 Szczecin Główny – Police, na której ruch pasażerski wstrzymano w 2002 r. Na linii tej na terenie Szczecina zlokalizowane są przystanki osobowe o charakterystyce typowej dla kolei metropolitalnych, które jednak są mocno zdegradowane. PKP PLK planują modernizację linii wraz z przystankami na potrzeby SKM.