Zakończył się przetarg na zakup przez miasto 22 nowych tramwajów niskopodłogowych. Urząd Zamówień Publicznych nie wniósł uwag do przeprowadzonego postępowania. Przetarg wygrała bydgoska Pesa, która dostarczy Swingi. Sześć pierwszych pojazdów dotrze do Szczecina w ciągu najbliższego półrocza.
Zgodnie z założeniami dostawa tramwajów będzie podzielona na dwa etapy. Pierwszych sześć tramwajów musi dotrzeć do Szczecina w ciągu 180 dni od podpisania umowy. Ta będzie podpisana jeszcze w październiku. Pozostałych 16 wagonów trafi do Szczecina pomiędzy październikiem 2013 a marcem 2014 r.
Swingi będą nieco różnić się od tych, które jeżdżą już po szczecińskich torowiskach. Tramwaje będą jednobryłowe, pięcioczłonowe w pełni niskopodłogowe o długości 30, 12 m. każdy (niecałe dwa metry krótsze od jeżdżących już po Szczecinie 6 Swingów). Wyposażone będą w cyfrowy monitoring, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację, dwie rozkładane rampy dla wózków przy drugich i trzecich drzwiach, bezprzewodowy internet, elektroniczny system informacji pasażerskiej.
Oprócz tramwajów zamówienie obejmuje także dostarczenie wieżowego pojazdu dwudrogowego, który będzie dostosowany do jazdy po torowiskach i jezdni, specjalistyczny pojazd do spychania i holowania tramwajów, a także dwa samojezdne pojazdy do napełniania piasecznic w tramwajach. Dostawca tramwajów będzie musiał również dostarczyć pakiet naprawczy, części zamienne do pojazdów a także zobowiązany będzie do przeszkolenia pracowników TS w zakresie obsługi jak i naprawy pojazdów.
Tramwaje objęte zostaną pięcioletnią gwarancją. Wartość umowy ok. 151 milionów złotych. Pieniądze na tabor będą pochodzić m.in. z kredytu i dofinansowania z Unii Europejskiej.