Konstrukcja dworca Łódź Fabryczna została zaprojektowana na okres użytkowania 100 lat – zapewniają inżynierowie pracujący przy największej tego rodzaju inwestycji w Polsce.
Trwałość konstrukcji budowanego obiektu zależy od wielu czynników. Jednym z najważniejszym jest jakość betonu. Na budowie dworca wykorzystanych będzie około 750 tys. m3 betonu – to trzy razy więcej niż np. przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie.
Aby beton posiadał odpowiednią jakość, należy prowadzić kontrolę produkcji od samego początku cyklu produkcyjnego. Obejmuje ona badania kruszyw, cementu, domieszek, a nawet wody, a kończy się badaniami stwardniałego betonu.
W tym celu na placu budowy zostało zorganizowane specjalistyczne laboratorium. Jest to Laboratorium „CLD Stanisławów” posiadające doświadczenie w obsłudze wielu dużych projektów, takich jak np. Metro w Warszawie czy Autostrada A2. Laboratorium wykonuje badania świeżej mieszanki betonowej pod względem spełnienia zakładanej klasy konsystencji oraz badania zawartości powietrza (w przypadku betonów mrozoodpornych). Stwardniały beton natomiast badany jest przede wszystkim pod kątem wytrzymałości na ściskanie oraz wodoszczelności – to badanie fachowo zwane jest „głębokością penetracji wody pod ciśnieniem”.