Właściciele firm kolejowych wśród najbogatszych Polaków

Właściciele firm kolejowych wśród najbogatszych Polaków

02 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zygfryd Żurawski, Tomasz Zaboklicki oraz Zenon Duszyński, czyli udziałowcy Pesy Bydgoszcz odnotowali największy skok spośród osób z branży kolejowej w rankingu najbogatszych Polaków 2014 miesięcznika Forbes. Znaleźli się na 39. miejscu, rok temu byli na 87. 

Właściciele firm kolejowych wśród najbogatszych Polaków
Fot. Radosław Sobiecki

W ostatnich dniach Forbes, jak co roku, opublikował listę 100 najbogatszych Polaków. W rankingu nie mogło zabraknąć przedstawicieli branży szynowej. Spośród nich najwyżej skwalifikowany został Jarosław Pawluk. Jego majątek wyceniany na 1,6 mld zł plasuje go na jedenastej pozycji (jeszcze w 2012 roku zajmował 9. miejsce, a w 2010 był 6 na liście). To jeden z tych nielicznych przedsiębiorców, którzy biznesowy dorobek życia spieniężyli w przeddzień giełdowego krachu. Jarosław Pawluk w 2007 roku sprzedał CTL brytyjskiemu funduszowi Bridgepoint za 1,4 mld zł. W obecnie budowanej przez siebie grupie Track Tec zajmuje się produkcją materiałów do budowy nawierzchni kolejowych m.in. podkładów strunobetonowych, rozjazdów i szyn, nie tylko kolejowych, ale również tramwajowych. Marketingiem zawiaduje żona Katarzyna.

Na 14. miejscu znajduje się Zbigniew Jakubas z fortuną wartą 1,3 mld zł. Podobnie jak Jarosław Pawluk stał się pasjonatem kolei. To za sprawą Newagu, spółki zajmującej się produkcją, modernizacją i naprawą taboru kolejowego, którą kupił kilka lat temu. Firma ma tradycje sięgające 1876 roku, pod koniec 2013 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Grupę współtworzy z zakładem w Gliwicach.

W drugiej dziesiątce najbogatszych Polaków z branży szynowej znalazło się jeszcze małżeństwo Solange i Krzysztofa Olszewskich. Właściciele Solaris Bus & Coach posiadają majątek warty 970 mln zł. Założona przez nich firma jest liczącym się w Europie producentem m.in. autobusów i tramwajów. Są symbolem polskiego sukcesu w motoryzacji. Od uruchomienia produkcji w 1996 roku z fabryki w Bolechowie pod Poznaniem wyjechało blisko 10 tys. pojazdów, które trafiły do 26 krajów.

Natomiast największy awans w rankingu odnieśli wspomniani na początku właściciele Pesy. W 2001 r. prezes firmy Tomasz Zaboklicki wraz z kolegami z zarządu założył spółkę menedżerską, która odkupiła za kredyt udzielony pod zastaw ich prywatnych majątków udziały w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Bydgoszczy. W tym samym roku nazwa została zmieniona na Pesa. Zenon Duszyński, Tomasz Zaboklicki i Zygfryd Żurawski posiadają po 21,9 proc. udziałów w Pesa Holding, a ta ma większościowy pakiet w spółce Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz. Majątek każdego z nich wyceniono na 530 mln zł.

Najbogatszym Polakiem pozostaje Jan Kulczyk. Jego majątek wzrósł w ciągu roku o 200 mln zł do 11,3 mld zł.