Regulacje Weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym

Weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym

01 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Nowelizacja obejmuje zagadnienia dotyczące dopuszczania do eksploatacji wyrobów oraz określonych części systemu kolei, prowadzenia krajowego rejestru infrastruktury kolejowej oraz certyfikowania podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie wagonów towarowych.

Weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym
Fot. Dominik Skudlarski

Ustawa dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy dotyczącej interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie, czyli europejskiego projektu, który ma poprawić konkurencyjność sektora kolejowego w stosunku do innych rodzajów transportu.

Zmianie uległa m.in. klasyfikacja podsystemów strukturalnych kolei, wprowadzony został również podział podsystemu sterowania na dwie oddzielne części: przytorową i pokładową. Odmienne od dotychczas wykorzystywanych będą także procedury weryfikacji elementów podsystemów strukturalnych nieobjętych obowiązkiem stosowania wymagań interoperacyjności lub podsystemów, w których skład wchodzą typy urządzeń lub budowli nieujęte we właściwej technicznej specyfikacji.

W ustawie określono m.in., że warunkiem dopuszczenia do eksploatacji budowli i urządzeń, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego, jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydanego dla pierwszego egzemplarza. Decyzje w sprawach dotyczących wydania, odmowy lub cofnięcia świadectwa będzie podejmować prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Kolejne egzemplarze danego typu budynków lub urządzeń będą dopuszczane do użytku na podstawie odpowiedniej deklaracji zgodności z pierwszym egzemplarzem, wydawanej przez producenta.

W nowelizacji przewidziano ponadto zmianę sposobu wyboru i sprawdzania podmiotów, które przeprowadzają badania techniczne niezbędne do wydania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji określonych typów urządzeń, budowli i pojazdów kolejowych. Zgodnie z ustawą prowadzenie działalności polegającej na wykonywaniu badań technicznych ma wymagać uzyskania zgody Prezesa UTK.

Doprecyzowano również zasady certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie wagonów towarowych i związane z tym zadania prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Ma on wydawać certyfikaty na zasadach i w trybie określonym w unijnych przepisach. Certyfikaty wydane zgodnie z unijnymi przepisami w innych krajach UE podmiotom odpowiedzialnym za utrzymanie pojazdu kolejowego będą ważne również w Polsce.

Nowelizacja rozszerza na wszystkie linie kolejowe, a nie tylko te o znaczeniu państwowym, zakres stosowania przepisów określających szczególne zasady i warunki przygotowania inwestycji dotyczących linii kolejowych.

Sejm uchwalił ustawę 30 sierpnia 2013 r. Prezydent podpisał ustawę 12 września 2013 r. Znowelizowane przepisy wchodzą w życie 1 kwietnia 2014 r. z wyjątkiem niektórych przepisów dotyczących m.in. postępowań w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, które zaczęły obowiązywać od 15 października 2013 r.