PKP PLK: Pendolino może jeździć bezpiecznie

PKP PLK: Pendolino może jeździć bezpiecznie

25 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ciąg dalszy burzy wokół „dziobu” Pendolino. Według Dziennika Gazety Prawnej przód składu ED250 jest za długi i przez to pociąg Alstomu miał zaliczyć dwie „przycierki” podczas przejazdu linią średnicową w Warszawie. Informacje te zdementowało PKP Intercity. Dziś, po kolejnej publikacji DGP, do sprawy odnosi się zarządca infrastruktury.

PKP PLK: Pendolino może jeździć bezpiecznie
Fot. Ryszard Jakimowicz

Jak poinformował wczoraj Dziennik Gazeta Prawna, Pendolino zaliczył otarcia na linii średnicowej po stronie praskiej, kiedy skład jechał w stronę Warszawy Centralnej. PKP Intercity wydało oświadczenie, w którym informuje, że Pendolino nie przejeżdżał przez dworzec. W dzisiejszym artykule DGP zaznacza, że przed publikacją nikt ze spółki nie zgłaszał do redakcji zastrzeżeń dotyczących lokalizacji zdarzenia.

Na dodatek, wątpliwości gazety potwierdził Jacek Prześluga, były prezes PKP Intercity. Chodzi o skrajnię, czyli przestrzeń, której nie powinna przekraczać żadna część pojazdu szynowego znajdującego się w ruchu. Na linii kolejowej prowadzącej do Dworca Centralnego są dwa łuki wjazdowe od strony mostu. Podczas ich pokonywania skład mógłby zahaczać "nosem" skrywającym sprzęg np. o urządzenia infrastruktury przytorowej.  A takich miejsc na sieci zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe ma być nawet kilkadziesiąt. I właśnie do tej ostatniej informacji odniósł się zarządca infrastruktury:

"W nawiązaniu do dzisiejszych doniesień w Dzienniku Gazecie Prawnej PKP Polskie Linie Kolejowe oświadczają, że autor artykułu po raz kolejny publikuje nieprawdziwe informacje. Nieprawdą jest, że „pendolino zaliczył dwie przycierki”. Informacje o ewentualnych kłopotach z przejazdem lub wjazdem na Dworzec Centralny składów zespołowych także są nieprawdziwe. Autor przytacza je, mimo otrzymanych przed publikacją wyjaśnień. Zgodnie z przygotowanymi analizami i obliczeniami, pojazd spełnia wszelkie wymogi dotyczące skrajni kolejowych i może bez żadnych przeszkód wjechać na Dworzec Centralny z obu kierunków oraz na każdy z 4 peronów. Codziennie tunelem średnicowym oraz przez Dworzec Centralny przejeżdża tabor aglomeracyjny, który jest szerszy, a czasem wyższy (wagony piętrowe), niż Pendolino. Dodatkowo przeprowadzone badania wykazały, że Pendolino może bezpiecznie kursować po sieci kolejowej w Polsce. Kształt taboru nie stwarza problemu z ukresem."

Wyjaśniamy za Kolejpedią, że ukres, który wyznacza słupek ukresowy znajduje się w międzytorzu za rozjazdem, w miejscu, do którego bez narażenia się na starcie taboru mogą się znajdować pojazdy szynowe. Odległość między osiami torów prostych w miejscu ustawienia ukresu wynosi 3,75 m.