Tunel znacznie przyspieszy połączenia na trasie północ-południe.
Piętnaście lat po rozpoczęciu budowy, pociąg po raz pierwszy przejechał przez nowy tunel Koralma. Tunel o długości trzydziestu trzech kilometrów łączy Karyntię i Styrię i znacznie przyspieszy połączenie między dwoma krajami związkowymi oraz na trasie tranzytowej przez Alpy. Ze względu na swoje znaczenie jest on w Austrii okrzyknięty budową stulecia.
Przejazd pierwszego pociągu jest kolejnym krokiem w kierunku rozpoczęcia regularnej obsługi, co ma nastąpić pod koniec 2025 r. Jest to część gigantycznego projektu Koralmbahn. Cały obszar koryncki między Klagenfurtem a St. Paul im Lavanttal zostanie oddany do użytku jeszcze wcześniej - konkretnie pod koniec 2023 roku.
Tunel jest budowany pod prędkość 250 kilometrów na godzinę, a jego budowa skróci połączenie między Klagenfurtem a Grazem (Graz) do 45 minut. Tunel przecina pasmo górskie Koralpe, które stanowi granicę między krajami związkowymi.
Tunel Koralm jest częścią 130-kilometrowej trasy Koralmbahn. Łącznie na nowej trasie Koralmbahn powstanie 47 kilometrów tuneli i ponad 100 mostów, a także 12 nowych stacji i przystanków. Koszt całej budowy wynosi obecnie 4,7 miliarda euro. Wraz z nowym tunelem Semmering (27 km) między Wiedniem a Grazem w Austrii, tworzony jest nowy paneuropejski korytarz w kierunku północ-południe. Po jego ukończeniu powinno również powstać bezpośrednie połączenie z Pragi do Villach.