Transport miejski „Anna” wydrążyła już 930 m tunelu metra

„Anna” wydrążyła już 930 m tunelu metra

13 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W niedzielę, 12 sierpnia 2012, tarcza TBM „Anna”, która zaczęła drążyć tunel z Ronda Daszyńskiego dotarła do Ronda ONZ. W lipcu drążyła ok. 20 metrów tunelu dziennie. Sąsiedni tunel drąży TBM „Maria”.

„Anna” wydrążyła już 930 m tunelu metra
Fot. AGP Metro

Ze względów bezpieczeństwa musiała rozpocząć pracę  później, ponieważ dwie tarcze nie mogą pracować obok siebie. „Maria” drąży tunel  mniej więcej w odległości 400 metrów od „Anny”.

Tarcza TBM (tunnel boring machine) jest to rodzaj maszyny służący do drążenia tuneli. Używana przede wszystkim w twardym, skalistym podłożu, ale nie tylko. Zasada działania jest podobna do działania dżdżownic. Maszyny drążące są przewidziane do wytrzymania nacisku rzędu 300−500 MPa.

Stosowane mogą być w spękanych i niestabilnych skałach, także przy dużym stopniu ich nawodnienia. W wyniku drążenia powstaje wyrobisko o kolistym kształcie. Maszyny TBM wyposażone są w wodoszczelne osłony tarczy, głowicy skrawającej oraz tyłu.

Średnica tarczy wiertniczej jest uzależniona od indywidualnych potrzeb (czyli koniecznej szerokości tunelu). Tarcze które używa się przy budowie warszawskiego metra mają średnicę 6,27 metra, długość 97 metrów oraz wagę całkowitą 615 ton.