Transport miejski W metrze wykonano ponad 600 wierceń badawczych

W metrze wykonano ponad 600 wierceń badawczych

23 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Jak informuje spółka Metro Warszawskie, od 2003 r. w ramach badań hydrologicznych i geologiczno-inżynierskich dla budowy II linii podziemnej kolejki wykonano ponad 600 różnego rodzaju wierceń. Niestety nie zapobiegły one zalaniu stacji Powiśle, na której prawdopodobnie przez rok prace zostaną całkowicie wstrzymane.

W metrze wykonano ponad 600 wierceń badawczych
Fot. AGP Metro

Pierwsze badanie dokonało w latach 2003-2004 konsorcjum Geoteko, SGGW oraz Geoprojekt. W ramach umowy zrealizowało łącznie 545 wierceń.  Prowadzono pomiary zwierciadła wody gruntowej poszczególnych warstw wodonośnych i pobierano próbki gruntu do badań laboratoryjnych. W sumie odbyło się 5999 sondowań różnego typu. W latach 2006-2007 przeprowadzono aktualizację badań w ramach studium wykonalności. Odpowiedzialne za to czesko-polskie konsorcjum Sudop Praha i DB Projekt wykonało 56 wierceń.

W 2010 r. odbyły się badania dodatkowe na zlecenie generalnego wykonawcy (AGP Metro) w ramach realizowanego kontraktu. Przez 5 miesięcy, od lutego do czerwca Geoteko wykonało łącznie 46 otworów badawczych - od 25 do 60 m głębokości. Przeprowadzono m.in. sondowania sondą dynamiczną SPT, sondowania sejsmiczne SCPTU, filtrację metodą LaFranca, pomiar prędkości przejścia fal akustycznych.

Ostatnie badania uzupełniające dla potrzeb technologicznych dla obszaru pod tunelem Wisłostrady odbyły się w tym roku, w lutym i marcu. Nadzór nad nimi objął Zakład Geotechniki i Budowli Podziemnych Politechniki Warszawskiej - Wydział Inżynierii Lądowej.  W ramach badań wykonano łącznie 14 wierceń rdzeniowych. Pobrano próbki gruntu o naturalnej wilgotności i uziarnieniu. Wyniki badań laboratoryjnych wykorzystano do weryfikacji makroskopowych opisów rodzajów gruntów.

Pomimo tak wielu badań nie udało się uniknąć zalania stacji. Przypomnijmy ponad tydzień temu podczas budowy łącznika pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią stacji Powiśle, budowlańcy natrafili na ciek wodny. Wskutek tego stacja musiała zostać zalana do poziomu Wisły, ponieważ woda wymyła grunt pod tunelem Wisłostrady. Ze względów bezpieczeństwa ruch samochodów w tunelu został zamknięty.