Miliard złotych na modernizację układów zasilania

Miliard złotych na modernizację układów zasilania

17 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Projekt Modernizacji Układów Zasilania – (MUZa) – to największe jak do tej pory przedsięwzięcie realizowane przez PKP Energetykę, polegające na wzmocnieniu układu zasilania sieci trakcyjnej.

Miliard złotych na modernizację układów zasilania
Fot. Dominik Skudlarski

PKP Energetyka posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji złożonych przedsięwzięć inwestycyjnych realizowanych w różnych lokalizacjach geograficznych. W związku z realizacją projektu MUZa, spółka powołała zespół specjalistów, dedykowany wyłącznie do realizacji tego przedsięwzięcia.

Realizacja projektu rozpoczęła się w 2012 r. od modernizacji obiektów zlokalizowanych niedaleko Wrocławia na linii E59 (obiekty Wrocław Popowice, Garbce, Oborniki). W ramach modernizacji układów zasilania PKP Energetyka zmodernizuje 69 istniejących obiektów (podstacji trakcyjnych lub kabin sekcyjnych) oraz wybuduje aż 31 nowych. Harmonogram prac modernizacyjnych układów zasilania został przygotowany w ten sposób, że do końca 2014 r. mają zostać zakończone prace na istniejących obiektach. Układ zasilania po modernizacji będzie spełniał wszystkie wymagania ochrony środowiska, jak również techniczne standardy europejskie określone w Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności (TSI).

Nakłady inwestycyjne związane z przedsięwzięciem wyniosą ponad 1 mld złotych.

Prace realizowane w ramach projektu MUZa prowadzone są na następujących trasach:

  • linia nr 9 (korytarz E65) Warszawa – Gdynia,
  • linia nr 1 Warszawa – Skierniewice,
  • linia E30 na odcinku Katowice – Kraków – Rzeszów,
  • linia nr 4 (korytarz E65) Centralna Magistrala Kolejowa Warszawa – Kraków/Katowice
  • linia 271 (korytarz E59) na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego i odcinek Poznań – Czempiń,
  • linia nr 8 Warszawa – Radom,
  • linia nr 64 Kozłów – Koniecpol.

W związku z zaplanowaną w latach 2013 – 2015 modernizacją głównych linii kolejowych, jednym z priorytetowych zadań jest budowa i modernizacja nowych elementów układów zasilania sieci trakcyjnej, czyli podstacji trakcyjnych (PT) i kabin sekcyjnych (KS).

Modernizacja układu zasilania dotyczy przede wszystkim:

  • budowy lub wymiany: linii zasilających WN (wysokiego napięcia) i SN (średniego napięcia), rozdzielni WN i SN prądu przemiennego (AC), rozdzielni 3 kV prądu stałego (DC), zespołów prostownikowych, urządzeń automatyki, sterowania i zabezpieczeń,
  • włączenia podstacji trakcyjnych i kabin sekcyjnych do systemu zdalnego sterowania,
  • rozbudowy układów pomiarowo – rozliczeniowych o systemy przesyłania danych (stosowanie zasady TPA),
  • modernizacji i zmian sposobu prowadzenia linii potrzeb nietrakcyjnych SN – przenoszenie z konstrukcji sieci trakcyjnej na konstrukcje indywidualne,
  • Potrzeba modernizacji układów zasilania sieci trakcyjnej wynika z:
  • przystosowanie linii do zwiększonej prędkości (160÷220 km/h),
  • konieczność zwiększenia przepustowości linii (wzmożony ruch pociągów),
  • wprowadzenie lokomotyw o większych mocach (rzędu 6 MW),
  • zmniejszenie awaryjności sieci i urządzeń dystrybucyjnych,
  • poprawa parametrów jakościowych energii elektrycznej.

Aby spełnić powyższe wymagania należy tak zmodernizować układ zasilania, aby możliwe było uzyskanie następujących parametrów:

  • wartość maksymalnego prądu pobieranego przez jednostkę trakcyjną: 2500 A - dla linii konwencjonalnych oraz linii klasycznych oraz 3200 A - dla modernizowanych linii dużych prędkości.
  • wartość średniego napięcia użytecznego na pantografie pociągu: 2700 VDC - dla linii konwencjonalnych oraz linii klasycznych oraz 2800 VDC - dla modernizowanych linii dużych prędkości.