W PKP LHS zakończył trwający od początku bieżącego roku proces wdrażania zmian w strukturze organizacyjnej. Potrzeba dokonania zmian wynikała z niedoskonałości dotychczasowego modelu zarządzania spółką, nieczytelnego podziału kompetencji i obowiązków pomiędzy kluczowymi menedżerami oraz koniecznością zwiększenia funkcjonalności jednostek wykonawczych działających wzdłuż linii LHS.
Intencją zarządu spółki jest, aby nowy model działania przedsiębiorstwa, m.in. poprzez zmianę struktury organizacyjnej, przekazanie części kompetencji i odpowiedzialności członków zarządu w zakresie bieżącego zarzadzania spółką PKP LHS na rzecz nowomianowanych Dyrektorów Wydziałów i Oddziałów wyposażonych w odpowiednie uprawnienia, usprawnił zarządzanie procesami w zamian zbyt długiego i skomplikowanego dotychczas procesu podejmowania decyzji.
- Mamy przekonanie, że podjęte przez nas działania szybko zostaną dostrzeżone i przełożą się na znacznie większe zadowolenie naszych Kontrahentów - poinformowało PKP LHS w komunikacie.
Trzy Oddziały
Kluczowymi zmianami wdrożonymi nowym Regulaminem i Schematem Organizacyjnym jest zwiększenie zakresu terytorialnego działania, kompetencji i odpowiedzialności dotychczasowych licznie działających jednostek wykonawczych w terenie, Sekcji Drogowych oraz Sekcji Przewozowych, poprzez utworzenie w ich miejsce trzech oddziałów spółki.
Oddział Zamość Bortatycze obejmuje swoim zasięgiem zakres działania: Sekcji Przewozów w Hrubieszowie LHS, Sekcji Drogowej w Zamościu Bortatyczach LHS, Sekcji Przewozów w Szczebrzeszynie LHS, Terminala Przeładunkowego PKP LHS w Szczebrzeszynie oraz Agencji Celnej PKP LHS w Hrubieszowie.
Oddział Wola Baranowska obejmuje swoim zasięgiem zakres działania: Sekcji Przewozów w Woli Baranowskiej LHS, Sekcji Drogowej w Woli Baranowskiej LHS, część Sekcji Przewozów w Sędziszowie LHS oraz część Sekcji Drogowej w Sędziszowie LHS.
Oddział Sławków obejmuje swoim zasięgiem działanie: Sekcji Przewozów w Sławkowie LHS, Agencji Celnej PKP LHS w Sławkowie, część Sekcji Przewozów w Sędziszowie LHS oraz część Sekcji Drogowej w Sędziszowie LHS.
Nowopowstałe Oddziały spółki są kierowane przez dyrektorów oddziałów, których pracę wspierać będą naczelnicy ds. drogowych, handlowych i ruchowych, a w przypadku Oddziału Zamość Bortatycze dodatkowo naczelnik ds. granicznych. Dyrektorzy oddziałów podlegają bezpośrednio zarządowi spółki.
Ponadto, nowa struktura organizacyjna umocowała dyrektorów oddziałów do reprezentowania spółki na zewnątrz, w podległym im terenie, na zasadach określonych uchwałą zarządu oraz umową spółki.
Szanse na nowych klientów
Delegowanie większej odpowiedzialności i kompetencji dyrektorom Oddziałów wpłynie na poprawę jakości obsługi kontrahentów oraz zwiększy szansę na pozyskanie nowych klientów.
W celu realizacji kompleksowej obsługi handlowej został zlikwidowany Dział Spedycji, a jego pracownicy wraz z Działem Marketingu i Sprzedaży stworzyli Dział Obsługi Klienta. Rozwiązanie to pozwoli na przedstawienie kompleksowych ofert przewozowych, zawierających nie tylko stawki za przewóz, ale również za przeładunek i transport samochodowy. Dotychczas funkcjonowały dwie równoległe oferty, co spotykało się z niezrozumieniem klientów spółki.
Ponadto, likwidacji uległ również Dział Gospodarki i Eksploatacji Wagonów. Zagadnienia związane z rozliczaniem czynszu wagonowego z kolejami WNP przejął Dział ds. Międzynarodowych natomiast sprawy dotyczące gospodarki wagonów towarowych i nadzoru nad pracą posterunków rewizji technicznej przejął Dział Taboru.
Nowy wydział
Utworzony został jeden nowy Wydział, tj. Wydział Obsługi Spółki, w skład którego wszedł Dział Obsługi Zarządu i Dział Obsługi Administracyjnej, w miejsce dotychczasowego Działu Obsługi Spółki. Zwiększenie kompetencji i odpowiedzialności dotychczasowego Działu Obsługi Zarządu wynika ze skali zadań i wyzwań, które stoją przed naszą Firmą, m.in. w związku z koniecznością wdrożenia Elektronicznego Obiegu Dokumentów, skonsolidowanego Rejestru Umów Spółki, centralizacji zarządzania flotą samochodową oraz potrzebą koordynacji obsługi prawnej i biznesowej realizowanej przez różne kancelarie prawne i firmy doradcze na rzecz różnych jednostek organizacyjnych.
Ponadto został utworzony nowy Dział Komunikacji i PR, który zintegrował samodzielne wieloosobowe stanowisko ds. promocji i reklamy oraz funkcję rzecznika prasowego spółki. Ważnym zadaniem nowego działu będzie poprawa komunikacji wewnętrznej pomiędzy wszystkimi jednostkami organizacyjnymi oraz pozostałymi interesariuszami.
Kolejną zmianą w nowej strukturze organizacyjnej PKP LHS jest dostosowanie nazewnictwa kluczowych stanowisk do obecnych realiów rynkowych, z uwzględnieniem szerszego zakresu kompetencji i odpowiedzialności.
Decyzja o zmianie struktury organizacyjnej w spółce PKP LHS jest jednym z kilku realizowanych działań w zakresie wdrożenia nowoczesnych standardów zarządzania, które usprawnią działanie firmy i uczynią spółkę PKP LHS jeszcze bardziej przyjazną dla Klientów.