Najdłuższy wrocławski most kolejowy w komplecie

Najdłuższy wrocławski most kolejowy w komplecie

26 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zakończyła się modernizacja zachodniej konstrukcji kolejowego mostu osobowickiego. Tworzy ona, ze zmodernizowaną przed rokiem wschodnią przeprawą, największy obiekt inżynieryjny na trasie Wrocław – Poznań.

Najdłuższy wrocławski most kolejowy w komplecie
Fot. PKP PLK

Zakres prac przy drugiej konstrukcji objął wymianę stalowego przęsła nurtowego, rozkucie starej przeprawy w części zalewowej i położenie nowej. 29 filarów, na których spoczywa żelbetowa część mostu, zostało gruntownie odnowionych i wzmocnionych. Na moście położono nowy tor i zamontowano sieć trakcyjną. Kolejowy most na Osobowicach – położony jest na odcinku między stacjami Wrocław Popowice i Wrocław Osobowice. Prowadzi nim magistrala kolejowa E 59 w kierunku Poznania.

Przeprawa składa się z dwóch równoległych obiektów mostowych (wschodniego, po którym biegnie tor nr 1 i zachodniego z torem nr 2). Prace modernizacyjne rozpoczęto na obiekcie zachodnim jesienią 2012 r. Trwały do końca 2013 r. Wówczas ruch pociągów odbywał się po jednym torze (nr 1) na wschodnim obiekcie.

Od stycznia 2014 r. pociągi zostały skierowane na tor 2 zachodniego, zmodernizowanego obiektu i przez cały ubiegły rok trwały prace na wschodnim obiekcie. Od tygodnia ruch pociągów prowadzony jest już na obu konstrukcjach mostowych. 

Całkowita długość mostu wynosi blisko pół kilometra, z czego 131 metrów przypada na stalowe przęsło nad nurtem Odry; pozostała część mostu o konstrukcji żelbetowej, przebiega nad terenem zalewowym.

Z modernizacją przeprawy ściśle jest związana przebudowa dwóch sąsiednich wiaduktów - nad Groblą Kozanowską i nad ul. Osobowicką. Ukończono na nich prace, pozwalające na przejazd pociągów. Koszt modernizacji mostów wynosi ok. 41 mln zł. Bezpośrednim wykonawcą jest firma Intercor z Zawiercia.

Prace realizowane są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dzięki inwestycji PLK, czas podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o 20 minut. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Obsługę podróżnych zapewnią wygodne, dostępne dla osób niepełnosprawnych perony, z pełnym systemem informacji.

Koszt projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego” to ponad 1,3 miliarda złotych, z czego prawie 800 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.