Dolnośląskie siedmiokrotnie zwiększy wydatki na kolej

Dolnośląskie siedmiokrotnie zwiększy wydatki na kolej

30 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 samorząd województwa dolnośląskiego przeznaczy ponad 150 mln euro na działania w zakresie lepszej dostępności transportowej regionu oraz na poprawę funkcjonalności linii kolejowych.

Dolnośląskie siedmiokrotnie zwiększy wydatki na kolej
Fot. Bartosz Dziubecki

Do realizacji zadań związanych z poprawą wewnętrznej i zewnętrznej dostępności komunikacyjnej Dolnego Śląska została dedykowana oś priorytetowa 5 Transport z pulą 340,6 mln euro pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Z tej kwoty 190 075 661 euro zostanie przeznaczone na drogi w ramach priorytetu inwestycyjnego „Drogowa dostępność transportowa z alokacją”. Pozostała kwota, czyli 150 550 644 euro władze województwa przeznaczą na kolej w ramach priorytetu „System transportu kolejowego”.

Tym samym stosunek wydatków na transport między kolej a drogi wynosi 44:56. Jest to jeden z najlepszych wyników w skali kraju i realizacja z nawiązką idei zrównoważonego transportu wyrażonego w proporcji 40:60.

– Alokacja przeznaczona na koleje stanowi 79,2 proc. alokacji przeznaczonej na drogi. W porównaniu do perspektywy finansowej 2007-2013 alokacja na transport i infrastrukturę kolejową znacznie wzrosła. W latach 2007-2013 w Regionalnym Programie Operacyjnym alokacja na koleje wynosiła 21 780 863 euro - to prawie 7 razy mniej niż w perspektywie 2014-2020 – mówi Magdalena Bednarska- Wajerowska, dyrektor Wydziału Koordynacji Polityki Regionalnej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.

Na razie nie wiadomo, jakie konkretne przedsięwzięcia zostaną dofinansowane.

Obecnie tworzona jest lista przedsięwzięć, które będą realizowane w najbliższych latach. Niestety, nie ma możliwości upublicznienia jej przed oficjalnym zatwierdzeniem przez Zarząd Województwa – tłumaczy nam Wojciech Zdanowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

Wiadomo, jednak, że na Dolnym Śląsku będzie się wiele działo. Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku przewiduje przede wszystkim modernizację trasy Opole - Jelcz - Wrocław (środki mają pochodzić z instrumentu Łącząc Europę - CEF), ale odnowione zostaną również takie odcinki jak: Wrocław - Kamieniec Ząbkowicki, Kluczbork - Oleśnica - Wrocław, Legnica - Lubin - Rudna Gwizdanów, Ostrów Wielkopolski - Leszno - Głogów, Oleśnica - Jarocin - Gniezno, Kamieniec Ząbkowicki - Kłodzko - Międzylesie zaś trasa do Zgorzelca zostanie zelektryfikowana.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kolej w służbie ekologii Kolej w służbie ekologii
Następny artykuł Biedronka najemcą na Dworcu Centralnym Biedronka najemcą na Dworcu Centralnym